Thursday 28 April 2016

PEMBOHONGAN WSJ MENGENAI PERLANTIKAN GABENOR BNM YANG BAHARU

wsj-Irwan-Serigar-Bnm

KUALA LUMPUR : Pembohongan dan langsung tidak mempedulikan fakta oleh The Wall Street Journals (WSJ) dalam laporannya mengenai Malaysia sekali lagi terbukti, kata Setiausaha Akhbar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad.

Beliau berkata WSJ yang melaporkan sebagai fakta buat beberapa kali, termasuk oleh Ken Brown pada 20 April dan Tom Wright pada 11 Mac, bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melantik Tan Sri Irwan Serigar Abdullah sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia yang baharu dan beliau dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ini dilakukan disebalik tiada pengumuman telah dibuat, dan berdasarkan sumber yang tidak mahu dikenali," katanya dalam kenyataan di sini.

Tengku Sariffuddin berkata Gabenor baharu telah dinamakan hari ini dan beliau ialah Datuk Muhammad Ibrahim, Timbalan Gabenor ketika ini.

Janji Gabenor Bank Negara Malaysia baru

Muhammad dilantik sebagai Gabenor yang baharu bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 Mei, demikian diumumkan Pejabat Perdana Menteri, Rabu.

Muhammad, yang dilantik Timbalan Gabenor sejak 2010, akan mengambil alih jawatan itu daripada Tan Sri Dr Zeti Akthar Aziz, 68, yang bersara pada 30 April.

Tengku Sariffuddin berkata malangnya, ramai yang percayakan laporan WSJ kerana mereka tidak sedar bahawa WSJ telah secara sukarela membenarkan ia digunakan sebagai alat oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi Kempen Anti-Najib, hanya demi untuk tajuk sensasi.

Tanggungjawab paling asas bagi mana-mana wartawan ialah perlu mengesahkan  fakta, lebih-lebih lagi jika dakwaan itu serius dan daripada lawan politik.

Tetapi WSJ berterusan melaporkan pembohongan sebagai fakta daripada sumber tidak mahu dikenali. Mereka mengaibkan bidang kewartawanan. Sepertimana dibuktikan sekali lagi hari ini, rakyat Malaysia tidak boleh percayakan apa-apa sahaja yang mereka katakan," katanya. - Bernama

Pelantikan Muhammad sebagai Gabenor BNM merupakan yang kelapan berkuat kuasa 1 Mei ini. Muhammad yang menyertai bank pusat itu pada 1984 dan dilantik sebagai Timbalan Gabenor pada Jun 2010.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana daripada Harvard University, Ijazah Perakaunan daripada Universiti Malaya dan diploma lepasan ijazah dalam Perbankan dan Kewangan Islam daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Selama 32 tahun bersama dengan bank pusat, beliau berkhidmat dalam banyak bahagian termasuk peraturan dan pengawalseliaan bank, perancangan strategik, sistem pembayaran, insurans, perbankan luar pesisir, perbendaharaan dan pasaran kewangan.
Sebelum itu Muhammad juga pernah memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Dan Modal Nasional Bhd dan Pesuruhjaya Suruhanjaya Sekuriti.

Ketika ini beliau merupakan Pengerusi Lembaga Pembangunan Profesional Pusat Antarabangsa Pendidikan Kewangan Islam (INCEIF), Pengarah Agensi Akreditasi Kewangan, Pengarah Bebas Petronas dan ahli lembaga Kumpulan Wang Persaraan.

No comments: