Thursday 13 February 2014

PAKEJ KAWIN LARI HANYA RM 1,700 DAPAT SAMBUTAN HANGAT TERMASUK ARTIS ...???


BERITA baik buat para suami yang ingin berpoligami! Jika permohonan anda untuk berkahwin lagi ditolak bulat-bulat oleh si isteri anda tidak perlu risau.

Dengan kemajuan teknologi maklumat, para suami kini boleh membuat carian di Internet untuk mendapatkan khidmat syarikat tempatan dalam membantu mereka menguruskan perkahwinan di selatan Thailand.

Mungkin situasi sebegini bernada agak melucukan dan kurang enak didengar oleh isteri pertama. Namun hakikatnya, fenomena ini memang kerap berlaku di seantero pelusuk negara.

Fenomena berkahwin di Thailand amat sinonim di kalangan masyarakat Melayu di Malaysia. Kita juga kerap diberitakan dengan perkahwinan artis-artis tempatan di Thailand.

Namun, tidak ramai yang tidak sedar betapa senangnya untuk menguruskan perkahwinan di Negara jiran itu.

Siasatan Malaysian Digest mendapati terdapat lebih 10 laman web yang menawarkan khidmat pengurusan berkahwin di selatan Thailand dan syarikat-syarikat ini aktif beroperasi di sekitar Kuala Lumpur.

Antara pakej yang diiklankan di laman sesawang mereka dinamakan sebagai ‘Urusan Khidmat Pernikahan’, ‘Nikah Siam’, ‘Kahwin Lari’ dan‘Pakej Poligami dengan menggunakan Kadi Wali Hakim Di Thailand’.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkhidmatan syarikat-syarikat ini, penulis bersama teman sekerja lelaki yang berlakon sebagai pasangan yang mahu berkahwin, cuba menelefon beberapa nombor yang tertera di Internet. Apabila dihubungi, kebanyakan laman web yang menawarkan pakej berkahwin di Thailand itu mendakwa operasi mereka adalah sah.

Namun tidak ada satu pun laman web yang mendedahkan nombor pendaftaran syarikat mereka. Kredibiliti mereka hanya disahkan melalui slogan 'Diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia' yang dipaparkan di muka web mereka.

Malah ada juga yang mempromosikan khidmat mereka menerusi laman sosial Facebook tanpa berselindung.

Pakej Murah

Sebanyak lima laman web cuba dihubungi penulis. Penulis terpaksa menunggu agak lama untuk panggilan penulis dijawab ‘pegawai’ syarikat-syarikat tersebut. Setelah membuat cubaan berkali-kali, hanya satu panggilan sahaja yang mendapat respon.

Panggilan tersebut dijawab oleh seorang lelaki yang menggelarkan dirinya sebagai Ridwan. Dengan bersahaja, beliau menerangkan segala prosedur dalam pakej tawarannya tanpa teragak agak dan dalam nada yang bersemangat. Beliau kedengaran seperti seorang yang amat berpengalaman dalam pengurusan khidmat ini.

Malah katanya harga yang ditawarkan beliau amat rendah berbanding dengan agen nikah lain. Malahan beliau cuba meyakinkan penulis bahawa perkhidmatan yang disediakannya adalah serba lengkap sehingga syarikatnya mendapat surat pengesahan daripada Konsulat Malaysia. Reputasi yang diraih ini digunakan sebagai justifikasi populariti syarikatnya di kalangan pasangan Malaysia.

"Kami tidak meminta apa-apa deposit. Semua bayaran boleh dibuat pada hari akad nikah.

"Anda cuma perlu bayar RM1,700 apabila tiba di Bukit Kayu Hitam, Kedah (bandar di sempadan Malaysia-Thailand). Bila encik sampai disana kami akan uruskan semuanya, termasuk hal-hal visa dan dokumen lain," jelasnya kepada penulis dan ‘pasangan’.

Ditanya mengenai mengapa kami perlu berkumpul di Kedah, Ridwan memberi jawapan ini adalah kerana ramai pelanggannya dari seluruh Malaysia yang memang menggunakan Bukit Kayu Hitam sebagai lokasi untuk berkumpul.

"Semalam ada tiga pasangan dan bilangan ini akan meningkat apabila tiba hujung minggu nanti," katanya dengan penuh yakin.Salah satu laman web yang menyediakan khidmat pakej perkahwinan di Thailand.Salah satu laman web yang menyediakan khidmat pakej perkahwinan di Thailand.

Tidak berakhir disitu, penulis membuat panggilan seterusnya dengan harapan dapat menyelongkar isu ini dengan lebih lanjut lagi. Kali ini penulis menghubungi laman web yang berbeza.

Pada mulanya, penulis gagal untuk mendapat sebarang jawapan daripada agen tersebut sebaliknya telah menerima sebuah khidmat pesanan ringkas (SMS). Si agen memberitahu yang beliau berada di dalam sebuah seminar dan memohon maklum balas melalui SMS sahaja.

Tanpa membuang masa penulis terus menyatakan hasrat untuk menggunakan pakej yang ditawarkan oleh ‘syarikat’ tersebut dan berhasrat untuk bercakap secara langsung dengan agen tersebut.

Apa yang berlaku selepas itu amat mengejutkan. Agen tersebut rupa-rupanya adalah individu yang sama dihubungi sebelum ini. Setelah diteliti,individu ini menggunakan modus operandi menggunakan laman sesawang yang berbeza untuk mengiklankan pakej perkahwinan yang sama.

Dengan menggunakan gelaran yang sama, Ridwan pada awalnya teragak-agak untuk menjawab pertanyaan penulis. Di saat ini, beliau sudah mula mengesyaki sesuatu yang agak janggal, mungkin kerana beliau mengenali nombor telefon penulis.

Namun setelah dijelasnya niat untuk menyertai pakej yang ditawarkan, beliau terus rancak bercerita mengenai pakej syarikatnya.

Pakej kali ini merangkumi pengangkutan dari Bukit Kayu Hitam, melepasi pintu sempadan Malaysia-Thailand, khidmat nasihat mengenai dokumen penting, paspot, penginapan hotel dan penyediaan makan dan minum sehingga ke lokasi di Narathiwat, Songkhla.

Jelasnya, dari Songkhla, pasangan akan dibawa untuk berkahwin di pejabat Majlis Agama Islam Songkhla (MAIS) atau di Majlis Agama Islam Phatthalung, Thailand. Ridwan berkata, kedua-dua majlis agama ini diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Lebih menarik, Ridwan turut berkata sijil nikah yang dikeluarkan oleh MAIS akan disahkan oleh Konsulat Malaysia di Songkla.

"Konsulat Malaysia di Songkla adalah satu-satunya konsulat di Selatan Thai. Konsulat inilah yang bertanggungjawab untuk mengesahkan sijil perkahwinan dari seluruh Selatan Thai bagi rakyat Malaysia yang kahwin lari dan bernikah di Siam," jelasnya.

Rakan Kongsi

Jika ada jodoh tidak ke mana.Jika ada jodoh tidak ke mana.Setelah ditanya dengan lebih mendalam, Ridwan mula kedengaran seperti tidak mahu meneruskan perbualan. Beliau seterusnya mempelawa penulis untuk berkunjung ke pejabatnya yang terletak di Subang bagi mendapatkan maklumat yang lebih jelas. Beliau juga menyatakan segala maklumat boleh didapati di laman sesawangnya.

Menurutnya, selepas semua persetujuan dilakukan, pasangan yang ingin berkahwin di Thailand dikehendaki untuk bergerak ke Bukit Kayu Hitam tanpa membawa mana-mana individu atau pihak lain untuk menemani mereka.

“Pasangan boleh pergi menggunakan bas terus ke Bukit Kayu Hitam ataupun memandu sendiri ke sana kerana kemudahan untuk memakir kereta memang terdapat di situ.

“Namun, pasangan yang terlibat akan diuruskan oleh individu lain di sana dan namanya Salleh. Saya tidak akan ke sana,” katanya yang mendakwa segala masalah di sana akan dapat diselesaikan ‘Salleh’.

Tambahnya, segala persiapan dan urusan di sana akan diatur dan dikendalikan oleh Salleh termasuklah membawa pasangan yang ingin berkahwin ke MAIS.

Khidmat untuk semua

Setelah difikirkan, penulis cuba meletakkan diri sebagai pasangan yang mempunyai masalah untuk mendirikan rumahtangga di sini. Mungkin pasangan yang terlibat terpaksa berkahwin di Thailand ekoran tentangan daripada ahli keluarga dan pakej sebegini adalah jawapan terbaik buat mereka dalam mencari jalan penyelesaian.

Salah satu perkara yang menarik perhatian penulis adalah pakej perkahwinan yang ditawarkan untuk pasangan yang masih menuntut.

Menurut laman web Ridwan, Thailand ialah lokasi untuk menjalankan nikah gantung atau nikah khitbah bagi pasangan pelajar. Kebanyakan pasangan begini adalah mereka yang sudah bercinta lama tetapi mendapat tentangan keluarga untuk berkahwin.

Pasangan juga dinasihatkan untuk membawa video kamera untuk merakamkan akad nikah mereka di Thailand. Video yang terhasil boleh ditunjukkan kepada hakim mahkamah syariah semasa pengesahan nikah di Malaysia kelak.

Penulis cuba untuk mendapatkan pengesahan daripada pihak Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) tentang kesahihan pakej-pakej perkahwinan di Thailand ini namun tidak ada pegawai yang membalas panggilan penulis.

Namun, menurut JAKIM, hukum nikah di luar negara adalah sah dengan syarat pernikahan itu mengikut rukun nikah dan melebihi dua marhalah (89km)

Malah ianya juga sah sekiranya pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim. - MalaysianDigest.Com

No comments: