Monday 9 December 2013

PANASZZZ..!!! RAMALAN JANGKA HAYAT BN HANYA SEHINGGA 2018 ...!!!???


Memang panas! Malah admin juga agak terkejut dengan ramalan yang diluar jangkaan ini. Semalam baru sahaja selesai Perhimpunan Agong UMNO 2013 (PAU2013), sebuah perhimpunan parti Melayu terbesar di negara ini yang merupakan teraju kepimpinan kerajaan Malaysia sedia ada, Barisan Nasional. Kita ikuti seterusnya siapakah yang berani mengeluarkan kenyataan jangka hayat tersebut.......


Pada firasat  JKKKPKSS umur Barisan Nasional mungkin hanya mampu bertahan hingga tahun 2018 sahaja.Kenaikan harga barangan selepas PRU13 akibat kenaikan harga minyak diikuti kenaikan harga makanan yang berkait rapat dengan kenaikan harga gula dan tak lama lagi kenaikan harga barangan ekoran kenaikan tarif letrik pasti akan membebankan rakyat. Rata-rata rakyat bercakap mengenai kenaikan bil elektrik ekoran kenaikan tarif elektrik. 

Bukti isu kenaikan tarif letrik amat melekat di hati rakyat ialah apabila isu perlaksanaan hudud di Kelantan, penipuan Anwar Ibrahim mengenai 40 ribu pengundi hantu Bangladesh dan isu kenaikan gaji yang terlampau di Selangor tenggelam dan hilang dari ingatan rakyat sebegitu sahaja..!!!

Sebaliknya di kedai-kedai kopi, di rumah kenduri, di stesyen bas dan teksi..di mana-mana rakyat berjumpa tak mengira latar belakang parti dan keturunan mahupun peringkat umur..lelaki mahupun perempuan..isu kenaikan tarif letrik amat menggusarkan hati mereka..!!!

Walaupun jika merujuk kepada jadual "wayang" yang dikeluarkan, pengguna semasa dengan bil semaksima RM77.00 tidak akan menerima kesan kenaikan tarif baru tersebut tetapi rakyat sudah menjangkakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan  (KPDNKK) tidak akan mampu mendepani kerakusan peniaga-peniaga Cina menaikkan harga barangan keperluan dengan alasan terpaksa menanggung beban kenaikan tarif elektrik.Seperti biasa menteri KPDNKK akan menyanyikan lagu rasmi Perayaan Sambutan Pesta Kenaikan Harga Barang bertajuk " Rakyat Jangan Beli Barang Yang Naik Harga".

Rakyat marhaen terutamanya  golongan yang membayar bil RM77.00 amat marah kerana merekalah golongan yang akan terkesan dengan kenaikan harga barangan akibat kenaikan tarif letrik tersebut walaupun mereka tetap membayar bil elektrik hanya RM77.00 sedangkan golongan yang membayar bil semasa RM357.80 kalaulah terpaksa membayar lebih RM1000 sekalipun mereka mampu kerana mereka adalah terdiri dari golongan kaya dan berada atau dalam kata lain duit mereka dah tak tahu nak dibuat apa..!!!



Kaum Cina yang majoriti peniaga dan menyediakan perkhidmatan boleh menyerap kenaikan tarif letrik dan kenaikan harga barangan dengan menaikkan caj servis yang disediakan dan harga barangan yang dijual dan orang Melayulah mangsa utama kenaikan semua yang tersebut. Malangnya masyarakat peniaga Cina adalah pengundi setia DAP dan akan tetap menjadi pengundi setia DAP dan parti-parti Hamba DAP seperti PAS dan PKR sampai bila-bila!!!

Orang Melayu pula bagaimana cara mereka nak menghadapi kenaikan tarif elektrik beserta pesta kenaikan harga barangan...???

Apa yang majoriti Melayu boleh bagi servis untuk tambah pendapatan..??? Apa yang majoriti Melayu boleh jual untuk tambah pendapatan..??? Majoriti orang Melayu bekerja makan gaji di sektor kerajaan, swasta dan perkilangan. Lebih malang lagi majoriti Melayu hanya bekerja di peringkat bawahan terutama di sektor swasta dan perkilangan. Jadi apakah instrumen yang akan membolehkan mereka menambahkan pendapatan bagi menampung kos kenaikan harga barangan seperti majoriti kaum Cina..???

Majoriti rakyat terutama orang Melayu tak akan kisah dengan isu perlaksanaan hudud di Kelantan. Mereka tidak kisah dengan penipuan 40 ribu pengundi hantu Bangladesh oleh Anwar Ibrahim. Malah mereka tidak hirau dengan kenaikan gaji yang terlampau ADUN, EXCO dan Menteri Besar Selangor. Mereka tidak akan kisah semua itu kerana tidak ada duit yang perlu mengalir keluar dari poket  mereka walau sehangat mana isu-isu tersebut dimainkan..!!!

Menteri..Timbalan Perdana Menteri..Perdana Menteri mungkin sambil tersenyum  boleh berkata kerajaan tidak ada pilihan lain..tarif terpaksa di naikkan demi menjaga perkembangan ekonomi negara...subsidi terpaksa di kurangkan bagi mengukuhkan nilai ringgit..harga barangan terpaksa dinaikkan ekoran peningkatan harga di pasaran dunia...tapi bila berlaku kenaikan tarif letrik diikuti dengan pesta kenaikan harga barangan keperluan yang akan menyaksikan duit simpanan yang tak seberapa pun terpaksa di belanjakan...bila mata ayah dan ibu terkebil-kebil memikirkan keperluan antara membeli susu anak dengan lampin anak..antara makan di kantin atau membawa bekal..antara ikan basah dengan ikan kering setiap bulan....hati mana yang boleh tahan..kalau fanatik UMNO yang bila  lengan di toreh keluar darah keris UMNO sekalipun..akan terdetik juga rasa marah kepada kerajaan Barisan Nasional bila anak menangis dahagakan susu tetapi susu semakin mahal, duit pula semakin susut ..lebih malang lagi majoriti orang Melayu ini adalah pengundi setia UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional...fikir-fikirkanlah

Kenaikan tarif utiliti dan harga minyak memang tidak dinafikan tidak dapat dielakkan tetapi perlukah harga barangan juga dinaikkan sewenang-wenangnya oleh peniaga cina yang tamak.  Peniaga Cina mengaut untung berlipat kaliganda bila mereka mengambil kesempatan menaikkan harga barangan dan servis tetapi taiknya kerajaan Barisan Nasional yang terpaksa hidu dan kalau ada kesempatan, cucilah...

Tak bolehkan Kerajaan Barisan Nasional bertegas dan mengambil tindakan terhadap peniaga Cina yang suka mengambil kesempatan ini. Tindakan menaikkan harga barangan sesuka hati ada satu pengkhianatan terhadap ekonomi negara. Kalau di negara China, pengkhianat negara hukumnya adalah di tembak hingga mati!!!

Tak beranikah kerajaan Barisan Nasional demi kepentingan majoriti rakyat, bertindak menghukum mati pengkhianat negara ini sebagai pengajaran atau kerajaan Barisan Nasional memang sedang menunggu hukuman mati dari rakyat pada PRU14 2018 nanti..!!!!


Teman kata : Apa komen anda...???

1 comment:

Abu Syaukah said...

Orang Melayu boleh jual tanah mereka... Orang Melayu boleh gadai FELDA ...orang Melayu boleh bagi tanah rizab dan hutan simpan negeri kepada tokeh dan konsesi balak Cina....selepas Tu nyanyilah lagu anak kecil main api ramai2....