Thursday 3 October 2013

RANG UNDANG-UNDANG AKTA PENCEGAHAN JENAYAH ( PCA ) DILULUSKAN

Pic:en.wikipedia.org

KUALA LUMPUR : Setelah bersidang sehingga jam dihentikan pada pukul 11.59 malam, Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah 2013 (Pindaan dan Pemerluasan) yang menyaksikan kuasa menahan tanpa bicara dikembalikan akhirnya diluluskan pada pukul 12.53 pagi.

Rang undang-undang yang diluluskan itu juga telah menolak beberapa Fasal yang diusulkan oleh ahli parlimen Pakatan Rakyat.

Perbahasan pindaan Rang Undang-Undang ini mendapat perhatian ekoran tindakan ahli-ahli parlimen dari Pakatan Rakyat yang berusaha untuk menolak pindaan yang dibuat.

Alasan yang diberikan, pindaan ini merupakan cubaan untuk menghidupkan kembali undang-undang tahanan tanpa bicara selepas dihapuskan ketika akta yang sama dipinda pada 2012.

Ahli-ahli parlimen Barisan Nasional (BN) pula menyokong pindaan ini atas alasan keselamatan dan mengembalikan kuasa polis yang didakwa 'hilang taring' selepas pindaan dibuat pada 2012.

Awal minggu ini beberapa Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) termasuk Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menyatakan bantahan mereka terhadap pindaan rang undang-undang ini dengan mengadakan demonstrasi aman di hadapan pintu masuk parlimen.

Mereka juga turut menyerahkan memorandum bantahan kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Perbahasan pindaan peringkat dasar berlarutan hingga lewat petang dan ia diluluskan dengan undi belah bahagian dengan 115 menyokong manakala 66 undi menolak untuk rang undang-undang tersebut dibacakan kali kedua.

Hampir kesemua ahli parlimen BN hadir termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum undi belah bahagian dijalankan.

Sesi perbahasan kecoh beberapa kali apabila ada antara ahli parlimen yang cuba mengukuhkan hujah mereka dengan membuat dakwaan tertentu.

Antaranya ahli parlimen Batu, Tian Chua yang mendakwa anggota polis diperalatkan untuk membunuh.

"Ada masanya anggota polis diperalatkan untuk melakukan pembunuhan," katanya.

Dakwaan Tian Chua itu bagaimanapun disangkal oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Malah Ahmad Zahid turut menyindir Tian Chua dengan mengatakan anggota polis tidak diperalatkan untuk membunuh sebaliknya digigit telinga.

"Tuduhan itu melampau, anggota polis tidak diperalatkan tetapi dizalimi dengan digigit telinga," katanya ketika menggulung perbahasan.

Sementara ahli parlimen Gombak, Azmin Ali pula dalam perbahasannya menegaskan rang undang-undang yang diluluskan itu akan turut dimusuhi oleh pemimpin dan ahli UMNO yang menyokongnya sekarang.

Bagaimanapun, hujah Azmin dinafikan ahli-ahli parlimen BN antaranya anggota parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Raden dan anggota parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar.

Ketika menggulung perbahasan, Ahmad Zahid turut memberi jaminan bahawa rang undang-undang akan menjaga hak asasi manusia.

Sebelum diluluskan untuk bacaan kali ketiga, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim telah membawakan usul 'memberhentikan jam' untuk membolehkan perbahasan diteruskan melepasi pukul 12 tengah malam.

"Tuan Yang Dipertua, menurut arahan 90 (2), saya mencadangkan usul untuk menghentikan perintah Arahan Tetap 12 bagi membenarkan mesyuarat menyelesaikan semua perkara yang harus diselesaikan hari ini," katanya.

Sebaik saja usul tersebut disokong, jam di Dewan Rakyat dihentikan tepat jam 11.59 malam dan perbahasan diteruskan sehingga usul Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah 2013 dibacakan kali ketiga seterusnya diluluskan pada pukul 12.53 pagi.

Arahan Tetap 12 menyatakan setiap sidang Dewan Rakyat dibenarkan bersidang hingga mencecah tempoh 5.30 pagi bagi melengkapkan perbahasan pada hari tersebut.

Arahan Tetap 12 ini pernah dilaksanakan sebelum ini iaitu pada 2012 dan 1977.

- Astro Awani

No comments: