Friday 8 June 2012

KANAK-KANAK ISLAM DIPERALATKAN DEMI WANG..!!!

Kanak-kanak perempuan dijadikan alat untuk meraih simpati orang ramai memberikan wang.
Kanak-kanak perempuan dijadikan alat untuk meraih simpati orang ramai 
memberikan wang.


ALOR GAJAH - Kegiatan tidak bermoral sesetengah pihak mengeksploitasi kanak-kanak bagi mendapatkan wang dengan menjual barangan kepada orang awam dilihat semakin menular di daerah ini.

Tinjauan Sinar Harian di beberapa lokasi sekitar Tol Simpang Ampang, Alor Gajah, Masjid Tanah dan Kuala Sungai Baru mendapati kebanyakan kanak-kanak ini muncul di kawasan berkenaan lengkap berbaju kurung dan berpenampilan sopan.

Kanak-kanak ini didapati mendekati orang awam yang lalu lalang tanpa mengira bangsa dan agama untuk mendapatkan wang melalui penjualan kitab selain tisu untuk meraih simpati.

Pengerusi Pegawai Syarak Negeri Melaka, Datuk Abu Khir Jamaluddin berkata, kegiatan segelintir golongan yang berkepentingan sendiri ini hanya mencalarkan imej agama Islam apabila mereka menggunakan kanak-kanak untuk meminta sedekah.

Menurutnya, sebagai manusia pastinya kita akan berasa simpati melihat kanak-kanak itu dipergunakan namun kita harus menilai ke mana perginya wang diberikan kepada mereka.

"Kanak-kanak ini diletakkan di hadapan pintu masuk bank utama ataupun stesen minyak seperti peminta sedekah.

"Itu bukan cara kita kerana dalam Islam, kita tidak pernah diajar mengutip derma dengan cara itu," katanya.

Abu Khir yang juga Pengerusi Pegawai Syarak Negeri Melaka berkata, kerajaan bersedia memberikan peruntukan secukupnya untuk tujuan membina rumah kebajikan atau madrasah, sepatunya senario ini tidak wujud dalam kalangan orang Islam.

"Tindakan mereka yang hanya mahukan wang dengan jalan singkat hanya memberikan persepsi negatif penganut agama lain kerana mereka pasti akan membuat penilaian terhadap apa yang dilakukan kanak-kanak itu.

"Kadangkala mereka sediakan beberapa dokumen pengesahan yang difotostat, malah ada yang kelihatan tulen bagi meraih simpati orang lain," katanya.

Malah katanya, tidak dinafikan masih terdapat individu yang tidak tahu bahawa cara yang dilakukan kanak-kanak ini adalah tidak benar kerana mereka mempergunakan nama sesebuah institusi malah menunjukkan bukti untuk meyakinkan orang yang menjadi sasaran.

“Sekiranya benar terdapat pihak yang memerlukan dana untuk tujuan kebajikan, mereka boleh memohon peruntukan daripada pihak kerajaan, bukan dengan memperalatkan kanak-kanak. Senario ini perlu dibanteras segera agar masyarakat tidak tertipu dengan sikap golongan yang mementingkan diri sendiri ini,” katanya.

No comments: