Tuesday 17 June 2014

( FOTO ) : PESTA PEMBUNUHAN PALING KEJAM DI DUNIA TERHADAP HAIWAN DI NEPAL


Beratus-ratus ribu penganut Hindu berkumpul di sebuah kuil di selatan Nepal pada hari Selasa untuk majlis yang melibatkan penyembelihan lebih 200,000 haiwan, satu perayaan yang telah membuatkan kemarahan penunjuk perasaan bagi pencinta haiwan.

Seorang menteri Nepal berkata ia adalah penyembelihan korban terbesar haiwan di dunia.
Kumpulan hak asasi haiwan dan aktivis termasuk pelakon Brigitte Bardot mengecam acara tersebut, yang berlaku setiap lima tahun di kampung Nepal Bariyarpur, Sky News melaporkan.



Tetapi kerajaan Nepal berkata ia akan meneruskan "tradisi berabad-abad lamanya" dan akan menggunakan polis bersenjata untuk menjaga keamanan, Sky News melaporkan.

Protes telah berlaku di bandar-bandar berhampiran kuil Gadhimai dan di Katmandu modal oleh aktivis hak asasi haiwan dan kumpulan-kumpulan agama lain. Walau bagaimanapun, penganjur Hindu enggan menghentikan penyembelihan berkata ia adalah satu tradisi yang berabad-abad lamanya.


"Orang-orang beriman yang mendalam dalam dewi dan mereka percaya bahawa mengorbankan haiwan akan membawa mereka nasib baik dan kemakmuran kepada keluarga mereka," kata Mangal Chaudhary Tharu, seorang imam di kuil Gadhimai, menurut Sky News.



































Melihat cara haiwan itu 'dibunuh' melalui gambar-gambar yang dipaparkan, ianya bukan PENYEMBELIHAN! Melainkan pembunuhan kejam!!! Paling sadis ialah ... dah la dibunuh kejam, pastu dibiarkan busuk macam tu aja...Takke membazir dan kerja bodo tu namanya !!!  Pasai tu la ramai orang seluruh dunia marah! Ternyata mereka bukanlah orang yang beriman kepada Allah SWT.....!!!

Di antara Hikmah Allah S.W.T. menciptakan haiwan ialah:
a)   Sebagai satu syarat bagi manusia menyempurnakan ibadat kepada Allah S.W.T.
b)   Sebagai pelengkap dalam menyempurnakan ibadat korban dan akidah.
c)   Sebagai sumber makanan manusia.
d)   Sebagai kenderaan untuk pelbagai tujuan dan juga berjihad di jalan Allah.
e)   Sebagai lambang mukjizat para Nabi dan Rasull.
f)   Sebagai sumber rezeki.
g)  Lambang sebagai melahirkan kasih sayang.
h)   Haiwan sebagai kenderaan yang indah dipandang.
i)   Untuk menghangatkan badan.
j)   Kulit haiwan boleh dijadikan khemah/tempat tinggal.
k)  Tenaga haiwan sebagai alat pengangkutan.
l)   Sebagai penawar segala jenis penyakit.

Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air, maka sebagian dari haiwan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (QS. An Nûr, 24: 45)

Dan Dia telah menciptakan binatang ternak untukmu; padanya ada (bulu) yang menghangatkan dan berbagai manfaat, dan sebagiannya engkau makan. (QS. An Nahl, 16: 5)

Dan Kami telah menjadikan untukmu di bumi keperluan-keperluan hidup, dan (kami menciptakan pula) makhluk-makhluk yang kamu sekali-kali bukan pemberi rezki kepadanya.(Qs.Al Hijr:20)

Dan di antara binatang ternak itu ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan ada yang untuk disembelih. Makanlah dari rezki yang telah diberikan Allah kepadamu, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu,(Qs.Al An’am :142)

Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak, benar-benar terdapat pelajaran yang penting bagi kamu, Kami memberi minum kamu dari air susu yang ada dalam perutnya, dan (juga) pada binatang-binatang ternak itu terdapat faedah yang banyak untuk kamu, dan sebagian darinya kamu makan,dan di atas punggung binatang-binatang ternak itu dan (juga) di atas perahu-perahu kamu diangkut.(Qs.Al Mu’minun :21-22 )

Dan apakah mereka tidak melihat bahwa sesungguhnya Kami telah menciptakan binatang ternak untuk mereka yaitu sebahagian dari apa yang telah Kami ciptakan dengan kekuasaan Kami sendiri, lalu mereka menguasainya?Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebahagiannya menjadi tunggangan mereka dan sebahagiannya mereka makan.Dan mereka memperoleh padanya manfaat-manfaat dan minuman. Maka mengapakah mereka tidak bersyukur?(Qs.Yaasin :71-73)

1 comment:

lisanna said...

Kejam betul mereka tu