Wednesday 26 September 2012

{FOTO} HARTA MILIK IMELDA MARCOS YANG DI MAKAN ANAI-ANAI


Dia terkenal dengan senang mengumpulkan koleksi kasut berharga sama seperti kebanyakan wanita lainya.

Tapi bahagian dari simpanan kasut Imelda Marcos yang tertinggal setelah dia dan suaminya diusir dari Filipina, telah rosak toleh teruk di makan anai-anai dan banjir.



Marcos melarikan diri dari Filipina pada puncak pemberontakan 'people power' yang didalangi tentera pada tahun 1986 dan meninggalkan sejumlah barang-barang peribadi, pakaian dan benda-benda seni di istana, termasuk 1,220 pasang kasut dari mantan 'first lady' negara itu.

Di antara kasut yang rosak adalah sepasang putih Cardin heels Pierre, satu-satunya yang dihancurkan oleh anai-anai.

Ratusan helai pakaian Ferdinand Marcos, termasuk pakaian asli rasmi Barong kemeja yang dikenakannya selama dua dekad masa pemerintahannya, juga telah mulai  berkulat setelah disimpan selama bertahun-tahun tanpa perlindungan di istana kepresidenan dan di Manila National Museum.

Ironisnya lebih dari 150 kotak pakaian, aksesoris pakaian dan kasut dari Marcos dipindahkan ke Museum Nasional untuk diamankan dua tahun lalu setelah dimusnahkan anai-anai, kelembaban dan kulat menguasai  pakaian tersebut di Istana.

• Di antara kasut rosak dalam koleksi mantan First Lady jenama Pierre Cardin.

• Ironisnya lebih dari 150 kotak pakaian, gaun dan kasut dari Marcos dipindahkan ke Museum Nasional Manila untuk diamankan dua tahun lalu tetapi telah rosak kerana banjir bulan lalu.

• Seperti halnya sepatu, gaun panjang yang dikenal 'Terno', yang hanya sekali dipakai oleh Imelda Marcos, adalah salah satu item yang rosak.

 
• Hanya beberapa pasang sahaja dari 3,000 pasang kasut dalam koleksi mantan First Lady.

• Ini adalah sebahagian dari1,986 kasut gambar simpanan kasut Imelda Marcos 'disimpan pada rak di ruang bawah tanah Istana Malacanang di Manila sebelum dipindahkan ke Museum Nasional.

  
• Koleksi kasut Imelda Marcos menjadi simbol 'terlampau' di negara Asia Tenggara. Kecintaannya terhadap kasut juga dipanjangkan ke objek lain.

  
• Imelda Marcos, pada tahun 1970 Claridges di London untuk bertemu Ratu, kanan mengantar anaknya di sekolah di Inggeris, mengaku sebahagian besar kasutnya adalah hadiah dari pembuat kasut di kota Marikina pinggiran kota Filipina.

• Suami Nyonya Marcos Ferdinand Marcos meninggal dalam pengasingan di Hawaii pada tahun 1989.

  
• Ratusan potongan pakaian Ferdinand Marcos, termasuk kemeja rasminya Barong asli, juga telah mulai berkulat setelah disimpan di istana kepresidenan dan Museum Nasional

• Museum kurator National Orlando Abinion mengatakan menyimpan harta Marcos kerana mereka memiliki tempat yang penting dalam sejarah Manila.

No comments: