Wednesday 26 September 2012

PR-KAMPUS - ASPIRASI MAHASISWA CATAT KEMENANGAN BESAR


Barisan kepimpinan kumpulan proaspirasi yang memenangi 34 daripada 36 kerusi yang dipertandingkan meraikan kemenangan mereka bersama Naib Canselor UUM, Datuk Dr. Mohamed Mustaffa Ishak (barisan belakang, tengah) di universiti tersebut di Sintok, Kedah, semalam.

KUALA LUMPUR: Kumpulan pro-establishment, Aspirasi Mahasiswa telah menang besar dalam pilihan raya kampus di tujuh daripada 15 buah universiti awam pada Selasa.

Universiti-universiti berkenaan ialah Universiti Putra Malaysia (UPM); Universiti Utara Malaysia (UUM); Universiti Malaysia Sarawak (Unimas); Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI); Universiti Malaysia Pahang (UMP); Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).


Sementara di Universiti Malaya (UM), Aspirasi Mahasiswa yang juga dikenali dengan nama Pro-Aspirasi (di UM dikenali sebagai Penggerak Mahasiswa) telah memberi tentangan yang sengit kepada pencabar mereka iaitu Pro Mahasiswa atau Pro-M.

Aspirasi (Penggerak) memperolehi 21 kerusi manakala Pro-M pula 20 kerusi. Dua buah kerusi lagi di UM terpaksa menjalani proses undian semula esok (Rabu) kerana keputusan adalah seri.

UM memang dikenali sebagai kubu kuat Pro-M sebelum ini.

Di UPM, Pro-Aspirasi telah memenangi 39 daripada 47 kerusi yang dipertandingkan, di UUM 34 kerusi daripada 36; di Unimas kesemua 12 kerusi; di UPSI 25 daripada 29 kerusi; di UMP 22 daripada 24 kerusi; di UMT 18 daripada 20 kerusi dan di UPNM pula mereka menang kesemua 14 kerusi.

Sehingga berita ini ditulis pada jam 8.45 malam, lain-lain keputusan di tujuh buah universiti lagi iaitu Universiti Sains Malaysia (USM); Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM); Universiti Sains Islam Malaysia (USIM); Universiti Malaysia Sabah(UMS); Universiti Malaysia Kelantan (UMK); Universiti Teknologi Malaysia (UTM); Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) masih belum diketahui.

Sementara itu di UIAM, laporan terbaru yang diterima mengatakan kiraan undi di kesemua 31 kerusi yang dipertandingkan tidak dapat dilakukan kerana kerosakan kepada sistem undian elektronik yang baru diperkenalkan tahun ini.

Oleh yang demikian undian akan dijalankan semula esok.

Khamis lalu, dalam pemilihan di lima buah universiti, Aspirasi Mahasiswa turut mencatat kemenangan besar menewaskan Pro-M. Lima universiti itu ialah Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Aspirasi Mahasiswa menang kesemua kerusi di UiTM (50 kerusi), UniMAP (31), UTeM (28) dan UniSZA (24).

Sementara di UTHM, Aspirasi Mahasiswa telah memenangi 25 daripada 27 buah kerusi yang dipertandingkan.

No comments: