Friday 20 July 2012

LEPAS HACK ISP, ANCAM BAKAR PEJABAT PULAK...

Hiasan

Seorang lelaki di Adelaide, Australia, mengaku melakukan hacking pada internet service provider (ISP) sebanyak tiga kali. Tidak puas atas kejahatan cyber-nya di dunia maya, lelaki itu nekad mengancam bakar pejabat dan menyerang pemilik pejabat dengan sebilah kapak.


Huffingtonpost, Khamis (19/7/2012): Lelaki itu bernama Bryce kingsley Quilley, berasal dari Australia bahagian selatan. Media setempat melaporkan, Quilley mengaku bersalah atas tiga tuduhan pelanggaran hukum, salah satunya modifikasi data komputer.

Selain itu, ia juga mengancam akan melakukan kerosakan pada property dengan cara membakar pejabat dan mengancam untuk melakukan aksi penganiayaan dengan menyerang pemilik pejabat tersebut.

Sayangnya, sumber tidak memberikan perincian mengenai motif si pelaku dan mengapa lelaki itu terkesan sangat brutal. Hanya saja, diketahui lelaki tersebut akan menghadapi hukumannya pada Ogos nanti.

Wikipedia menerangkan, hacking berarti mencari tahu kelemahan dalam komputer atau jaringan komputer. Tindakan hacking boleh didorong banyak alasan seperti keuntungan, protes atau tantangan. 

No comments: