Saturday 7 April 2012

BILA TEMBELANG SUDAH PECAH...............


PENDEDAHAN surat persetujuan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung isu kilang bijih besi Vale di Teluk Rubiah benar-benar membuat barisan pimpinan pembangkang tersentak.


Baca.... DI SINI


Walaupun bermati-matian cuba mempertahankan Mohammad Nizar dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam, usaha itu tampak sia-sia apabila satu persatu tembelang Ketua Pembangkang itu dipecahkan.


Baca.... DI SINI .... DI SINI .... juga .... DI SINI


Lebih mengejutkan, Utusan Malaysia difahamkan, ada kalangan wakil rakyat pembangkang sendiri tidak mengetahui mengenai kewujudan surat berkenaan.


Pada satu ketika, pembangkang dilihat 'menggelabah' apabila cuba lari dari isu pokok dengan melontarkan perkara-perkara yang tidak relevan termasuk membangkitkan perbezaan antara 'bersetuju' dan 'meluluskan'.


''Ini tidak sepatutnya timbul kerana memang projek diluluskan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN). Soalnya, Mohammad Nizar sebelum ini beriya-iya membantah projek ini, sekarang sudah terbukti dia sendiri pernah bersetuju, ini satu hipokrasi," kata seorang penyokong kerajaan ketika ditemui.


Realitinya, pembangkang sudah terperangkap. Tidak hairanlah, memasuki hari kedua persidangan, tiada satu pun pemimpin pembangkang yang tampil membangkitkan perkara itu - sama ada dalam sesi soal jawab mahu pun perbahasan.


Usaha Mohammad Nizar untuk mengalihkan isu lokasi projek itu yang kononnya dicadangkan di Tanjung Hantu juga sudah tidak relevan apabila surat yang ditandatanganinya itu sudah mengambil kira pertimbangan lokasi yang dicadangkan Vale sendiri iaitu di Teluk Rubiah.


Ironinya, ketika Mohammad Nizar masih mahu menegakkan benang basah dalam isu berkenaan, Koo Ham pula dilihat cuba membaiki 'kerosakan' yang disebabkan keterlanjuran ADUN Pasir Panjang itu.


Mohammad Nizar dalam sidang akhbar yang turut dihadiri Koo Ham semalam dilihat masih berdolak-dalik dengan menyatakan surat tersebut memang sahih tetapi ia bukan bukti bahawa beliau pernah meluluskan projek berkenaan.


Diasak dengan pelbagai pertanyaan pemberita, Koo Ham akhirnya membuat konklusi berikut: ''Kita hormati keputusan BN meluluskan projek ini, tetapi kita harap pelaksanaannya dipastikan tidak merosakkan alam sekitar, itu sahaja."


Timbul persoalan, jika keputusan BN meluluskan projek itu wajar dihormati, kenapa pembangkang sejak awal lagi menggerakkan usaha membantah projek ini sehingga membawa kepada penganjuran demonstrasi di Teluk Rubiah baru-baru ini?


Bercakap mengenai kehadirannya bersama Mohammad Nizar dalam demonstrasi yang hanya dihadiri kira-kira 100 orang itu, Koo Ham berkata: ''Kita tidak bantah (projek Vale), kita datang sebab rakyat panggil kita, sebagai wakil rakyat kita datanglah".


Hakikatnya, perkembangan terbaru ini bakal mematikan langkah pembangkang untuk menjadikan projek Vale sebagai senjata politik PRU-13 di Lumut - kawasan Parlimen yang diketahui sangat diidam-idamkan pembangkang.

1 comment:

Anonymous said...

Dari dulu memang saya tengok cakap pusing pusing, dalih macam macam. Sedih! bila tengok orang Melayu islam macam ni..