Friday 18 July 2014

TRAGEDI #MH17 : PEMBERONTAK UKRAINE MENGAKU TERSALAH TEMBAK KERANA WARNA JALUR HAMPIR SAMA ???


KIEV: Media sosial kepada komander pemberontak Ukraine berkata, kumpulannya menembak sebuah pesawat pengangkutan tentera di lokasi sama pesawat Malaysia Airlines terhempas berdekatan sempadan Russia, hari ini.
Laporan oleh komander tertinggi tentera yang mengisytihar diri mereka sebagai “Donetsk People’s Republic” mencadangkan, kumpulan pemisah itu tersalah melepaskan tembakan terhadap pesawat MAS itu yang mempercayai ia pesawat pengangkut besar tentera Ukraine.

“Kami baharu saja menembak jatuh An-26 berdekatan Torez," kata halaman VK milik Igor Strelkov, yang sering dipetik media Ukraine dalam laporan mereka.

Kumpulan pemisah itu menembak jatuh sebuah lagi pesawat An-26 di timur Ukraine pada 14 Jun lalu, mengorbankan 49 kakitangan awam kerajaan.

“Kami sudah memberi amaran (kepada angkatan tentera Ukraine) agar tidak terbang di ruang udara kami," kata Strelkov dalam postingnya.

“Dan ini adalah video mengesahkan 'burung jatuh' (pesawat)," menurut posting berkenaan - AFP


#MH17: Salah satu punca pesawat ditembak, warna jalur pesawat hampir sama?

Ketika ini, salah satu teori yang sedang diperkatakan ialah pesawat MAS MH17 ditembak oleh tentera Ukraine yang tersilap faham dengan warna kapal MAS.

Ini kerana, bendera musuh mereka, Rusia mempunyai jalur warna yang hampir sama dengan pesawat MAS.

Seperti yang diketahui, bendera Rusia terdiri daripada jalur putih, biru dan merah.

Jika diperhatikan, kebanyakan peswat MAS juga mempunyai jalur yang sama.

Namun, teori ini sukar untuk dibuktikan. Lagipun nama Malaysia jelas tertera di pesawat itu. Kalau ditembak atas dasar warna semata-mata, mungkin tukang tembak itu jenis buta huruf dan tak sekolah.

Wujud dakwaan kapal terbang rasmi Presiden Rusia, Vladimir Putin juga hampir menyerupai kapak terbang MAS dan ia terbang melewati laluan yang sama dengan MH17.

Dakwaan ini nampak lebih kukuh.


Setakat ini tidak diketahui pihak mana yang melakukan tembakan namun banyak jari bertumpu kepada pihak tentera Ukraine yang dikatakan menggunakan sistem peluru berpandu BUK bagi tujuan itu.

Kebetulan, baru sehari lalu Kiev memasang sistem itu di Timur Ukraine.

MH17 membawa 295 penumpang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur.

No comments: