Monday 23 December 2013

TAMAN TEMA 20TH CENTURY FOX WORLD MULAKAN PEMBINAAN DI GENTING HIGHLAND


Penerbit dan studio filem terkemuka Twentieth Century Fox dari Amerika Syarikat telah memulakan kerja-kerja pembinaan taman tema pertamanya di Malaysia yang bakal menumpukan permainan bercirikan tarikan kanak-kanak dan bertemakan filem blockbuster seperti Ice Age dan Night At the Museum.

Turut diedarkan beberapa imej "gambaran artis" taman tema itu nanti.

Taman tema yang dinamakan Twentieth Century Fox World itu akan di bina di Genting Highlands, Pahang dan meliputi keluasan 25 ekar serta mempunyai 25 permainan berdasarkan filem-filem yang mendapat sambutan seperti Rio, Alien vs Predator dan Planet of the Apes.

Taman tema ini merupakan salah satu langkah strategik studio itu dalam menarik pengunjung luar negara terutamanya dari China dan Asia Tenggara.

"Pembinaan destinasi hiburan bertaraf dunia ini adalah satu langkah dalam strategi global taman tema Fox  selain untuk meluaskan jenama dan melibatkan diri bersama orang ramai  dengan cara baru dan menarik, " kata jurucakapnya, Greg Lombardo.

Pengumuman mengenai taman tema ini dibuat pada musim panas yang lalu.

Pembinaannya memakan belanja sebanyak $300 juta dan  dibangunkan oleh syarikat Genting Malaysia.

Ia dijangka siap pada 2015 nanti dan dibuka untuk orang ramai pada tahun 2016.

Sementara itu agak menghampakan apabila beberapa filem popular studio itu seperti "X-Men" dan "Avatar" tidak tersenarai dalam rancangan pembinaan permainan di taman tema itu.

Menurut majalah filem Variety, ini kerana hak atau lesennya telah diberikan kepada taman tema lain.

Tema "Avatar" misalnya sedang dibina di Taman Tema Walt Disney World Resort di Florida, Amerika Syarikat dan dijangka dibuka pada 2017. AstroAwani

No comments: