Friday 1 November 2013

AWAS !! MNLF REKRUT ORANG CINA SABAH UNTUK MERAMPAS SABAH



KUALA LUMPUR - Selain menjadikan orang Islam sebagai anggota Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), pemimpin kumpulan pemisah Islam itu, Nur Misuari dikesan merekrut penduduk Sabah berketurunan Cina bagi meneruskan ancamannya untuk terus memiliki Sabah.

Menurut sumber pihak berkuasa serantau, rakyat tempatan berkenaan yang menggunakan nama samaran Samson Jose Konde, 55, ditahan pihak berkuasa Filipina di kediaman Nur Misuari di Zamboanga City pada 4 Oktober lalu.

Sumber itu berkata, ketika ditahan, suspek berada di sekitar kawasan rumah Nur Misuari dan hasil penggeledahan pihak berkuasa Filipina menjumpai bahan letupan di dalam rumah tersebut.

"Rakyat tempatan ini merupakan seorang ahli perniagaan dan telah melarikan diri ke Filipina pada tahun 2004 setelah gagal dalam perniagaannya.

"Sejurus tiba di Filipina, dia diperkenalkan kepada Nur Misuari dan dilantik sebagai pengerusi bagi pembangunan ekonomi dan urusan perniagaan masyarakat Cina," kata sumber itu kepada Utusan Malaysia hari ini.

Pada 9 Oktober lalu, pihak pendakwa raya kerajaan Manila meminta sebuah mahkamah di Zamboanga mengeluarkan arahan untuk menangkap Nur Misuari dan tiga komander kanannya yang didakwa atas kesalahan melancarkan pemberontakan.

Setiausaha Kehakiman, Leila de Lima dilaporkan berkata, Nur Misuari yang kini diburu, didakwa melancarkan serangan bersenjata ke atas bandar Zamboanga, selatan negara ini pada bulan lalu sehingga mengorbankan 244 orang.

Sumber itu memberitahu, warga tempatan terbabit juga mengaku ditugaskan untuk membantu MNLF menjalinkan hubungan dengan pelabur asing terutama dari negara China supaya melabur di Selatan Filipina. Bagaimanapun usaha itu tidak pernah berjaya.

"Suspek juga mendakwa pernah melihat bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee di selatan Filipina dua bulan sebelum kejadian pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah pada Februari lalu," katanya.

No comments: