Saturday 20 April 2013

(PRU13) : PERTANDINGAN SESAMA ADIK-BERADIK....

PRU13

KUALA LUMPUR - Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan menyaksikan pertembungan calon yang mempunyai pertalian keluarga di beberapa buah kerusi Parlimen dan di Dewan Undangan Negeri (DUN).
  
Pertembungan paling mencuri tumpuan pastinya membabitkan adik-beradik Kitingan di Sabah di kerusi Parlimen Keningau antara Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang mewakili Barisan Nasional (BN) dengan adiknya Datuk Dr Jeffrey daripada Parti Reformasi Negeri (Star).

 
  
Ini merupakan percubaan kedua Dr Jeffrey selepas tewas kepada abangnya pada dua pilihan raya umum sebelum ini.
  
Turut menarik perhatian ialah penglibatan Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan adiknya Khalid, masing-masing di Parlimen Johor Baharu dan Shah Alam.
  
Walaupun bersaudara, perjuangan dan ideologi politik yang berbeza membawa mereka ke gelanggang berlawanan, Shahrir akan mempertahankan kerusi Johor Baharu atas tiket BN manakala Khalid melalui PAS.

Sementara itu, di utara Semenanjung kedudukan Datuk Seri Azizan Abdul Razak selaku Menteri Besar Kedah mungkin tergugat apabila bakal ditentang sepupunya, Mohd Fadzillah Mohd Ali daripada BN di kerusi DUN Sungai Limau yang disandangnya ketika ini.
  
Selain itu, penyertaan dua bersaudara pada PRU13 ini juga dapat disaksikan menerusi pencalonan Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Sahlan Ismail (BN) di kerusi Parlimen Pokok Sena, manakala adiknya Datuk Saifuddin Nasution Ismail daripada PKR yang akan bertanding di Parlimen Kulim-Bandar Baharu, meninggalkan kerusi Kubang Kerian, Kelantan yang dimenanginya pada 2008.
  
DUN Tenang dan Buloh Kasap di Johor juga menyaksikan kehadiran calon BN adik-beradik membabitkan Mohd Azhar Ibrahim di DUN Tenang dan adiknya Norshida, yang bertanding di DUN Buloh Kasap.
  
Di Pahang, Syed Ibrahim Syed Ahmad dan bapa saudaranya Syed Hamid Syed Mohamed akan bertarung mempertahankan kerusi DUN Kerdau dan Kuala Semantan, masing-masing atas tiket BN dan PAS.
  
Di Shah Alam, Datuk Nasarruddin M Zin dan abangnya Ahmad Nawawi akan membawa panji BN menentang calon PKR di kerusi DUN Pelabuhan Klang dan Batu Tiga, dengan Nasarruddin berdepan tugas getir berhadapan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang berpindah dari DUN Ijok.

Sementara itu di Sabah, Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang bertanding mempertahankan kerusi Parlimen Semporna turut menyaksikan adiknya Datuk Yusof ke kancah politik yang bertanding di DUN Lahad Datu buat kali pertama.
  
Calon adik-beradik atau lebih dikenali 'calon anak-beranak' masih kekal di pihak pakatan pembangkang, dengan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Lim Kit Siang dan Karpal Singh mendominasi senarai calon yang bertanding.
  
Anwar kekal bertanding di Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang, manakala puteri sulung beliau Nurul Izzah kekal mempertahankan Parlimen Lembah Pantai berhadapan dengan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.
  
Anak kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz pula akan bertanding di Parlimen Pasir Mas, manakala bapanya kekal mempertahankan DUN Chempaka buat kali kelima.
  
Kit Siang pula meninggalkan kerusi Parlimen Ipoh Timur di Perak untuk mencuba nasib di Parlimen Gelang Patah, Johor manakala anaknya, Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang kekal di kerusi Parlimen Bagan dan DUN Air Puteh.

Sementara itu, Gobind Singh Deo kekal bertanding di Parlimen Puchong, Selangor manakala bapa dan abangnya Jagdeep akan mempertahankan kerusi Parlimen Bukit Gelugor dan DUN Datok Keramat di Pulau Pinang.
  
Di Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri akan bertanding di Parlimen Arau selepas bertukar kerusi dengan adiknya Datuk Ismail di kerusi DUN Tambun Tulang.
  
Tidak ketinggalan, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan adiknya Datuk Anifah Aman akan mempertahankan kerusi yang disandang, masing-masing di DUN Sungai Sibuga dan Parlimen Kimanis.
  
Manakala Pengerusi BN Pulau Pinang Teng Chang Yeow, yang diuar-uarkan sebagai bakal Ketua Menteri negeri itu akan bertanding di DUN Bukit Tengah, berbanding abangnya Teng Chang Khim yang bersaing di DUN Sungai Pinang, Selangor mewakili DAP. - Bernama


No comments: