Saturday 20 April 2013

(PRU13) : BERTANDING CALON BEBAS..... UMNO, DAP PECAT AHLI...!!!

Umno, DAP pecat ahli tanding calon Bebas

KUALA LUMPUR - Perasaan tidak puas hati berhubung pemilihan calon melarat hingga ke hari penamaan calon bagi pilihan raya umum ke-13 (PRU13) hari ini, yang mengakibatkan dua anggota Umno serta dua anggota DAP dipecat secara automatik kerana bertanding sebagai calon Bebas.

Naib Ketua Wanita    Umno Datuk Kamilia Ibrahim dan bekas timbalan menteri pertanian Datuk Seri Mohd Shariff Omar mengemukakan kertas pencalonan untuk bertanding sebagai calon Bebas masing-masing bagi kerusi Parlimen Kuala Kangsar dan Tasek Gelugor.
  
Anggota DAP Sim Tong Him pula mengemukakan kertas pencalonan bagi mempertahan kerusi Parlimen Kota Melaka atas tiket parti itu, tetapi akan bertanding sebagai calon Bebas bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Kota Laksamana kerana DAP meletakkan calon lain di situ.
  
Ketika dihubungi untuk mendapatkan komen beliau tentang tindakan anggota parti itu Jenice Lee bertanding sebagai calon Bebas bagi kerusi Dun Teratai di Selangor, pengerusi jawatankuasa disiplin DAP Tan Kok Wai berkata anggota yang berbuat demikian akan terpecat secara automatik.
  
Di Kelantan, pengerusi BN negeri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata beliau terkejut kerana calon pilihan BN Che Johan Che Pa, tidak menyerahkan kertas pencalonan untuk bertanding bagi kerusi Parlimen Pasir Mas.
  
Kata Mustapa, beliau tidak dimaklumkan tentang keputusan Che Johan untuk tidak bertanding bagi kerusi itu dan akan merujuk kes berkenaan kepada jawatankuasa disiplin parti.
  
Terdapat desas-desus bahawa Che Johan berbuat demikian untuk memberi laluan kepada penyandang kerusi itu, yang juga Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali.
  
Kerusi Parlimen Kuala Kangsar akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Kamilia, Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad (BN) dan Khalil Idham Lim Abdullah (Pas).  
  
Bagi kerusi Tasek Gelugor, yang dimenangi Tan Sri Nor Mohamed Yakcop pada PRU 2008, calon BN Shabudin Yahaya akan ditentang calon Pas, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin dan Mohd Shariff.
  
Di Kota Melaka, Sim akan berdepan secara satu lawan satu dengan calon BN Dr Yee Kok Wah, manakala bagi kerusi DUN Kota Laksamana, beliau akan ditentang Datuk Chiw Ting Chai (BN) dan Lai Keun Ban (DAP).
  
Bagi kerusi Dun Teratai, Lee akan berdepan dengan pertandingan lima penjuru yang melibatkan calon BN Ben Liew, calon DAP Tiew Way Keng dan tiga calon Bebas. - Bernama


No comments: