MAJLIS PECAH TANAH
PROJEK MEMBINA JAMBATAN DARI KG. BAHARU KE KG. TELUK
DAERAH MAJUNG, PERAK DARUL RIDZUAN.
Butiran Kontrak :
- NAMA PROJEK : MEMBINA JAMBATAN DARI KG. BAHARU KE KG. TELUK, DAERAH MANJUNG, PERAK DARUL RIDZUAN
- PEGAWAI PENGUASA : Pengarah JKR, JKR Perak Darul Ridzuan.
- WAKIL PEGAWAI PENGUASA : Jurujati Konsultant Sdn. Bhd.
- KONTRAKTOR : Syarikat Megat Ahmad Shahrani Sdn Bhd.
- TEMPOH KONTRAK : 30 bulan (130 minggu)
- TARIKH MILIK TAPAK : 10 Oktober 2012
- TARIKH SIAP : 8 April 2015
- KOS PROJEK : RM 17, 299,257.30
DATA REKABENTUK / TEKNIKAL
- JAMBATAN : Menyeberang sungai
- JENIS JALAN : Jalan satu hala yang mengandungi :
- 2 lanes x 3000mm
- 2500mm bahu
- 1000mm lebar pejalan kaki
- pedestrian di kedua-dua bahagian
- 450mm RC parapet di kedua-dua belah
Lebar keseluruhan 13900
- HALANGAN : Sg. Ayer Tawar
- KETERANGAN STRUKTUR : Struktur Utama mengandungi "Precast Post-Tensioned T Beam composite" termasuk ketebalan lantai 200mm. Ketebalan keseluruhan adalah 2450mm.
- SPAN JAMBATAN : Panjang keseluruhan jambatan ialah 419m yang mengandungi 10 span termasuk 2 span 41.4m & 8 span of 42.0m
- JENIS BEARING : Jambatan ini direkabentuk dari jenis semi-Intergral. Bearing adalah disediakan.
- SAMBUNGAN PERGERAKAN : Movements joint are provided at both ends and at Mid-span of severall bridge span.
- JENIS PARAPET : Jersye Barriers
- LAMPU JALAN : Mengikut spesifikasi JKR
DATA REKABENTUK / TEKNIKAL
- KECONDONGAN : Jambatan lurus dengan kecondongan 6 darjah
- ASAS : 700mm diameter spun pile. Grade 40. Beban kerja 2000KN
- BILANGAN PIER : 9 nos
- JENIS ABUTMENT : Wingwall 450mm
- PERLINDUNGAN CERUN : Rubble pitching and Rip-Rap at pier location on river bend to protect from scouring.
- PERLINDUNGAN UTILITI : 100mm diameter UPVC duct casted inside concrete parapet for street lighting.
- SISTEM PERPARITAN DECK JAMBATAN : 100mm diameter UPVC pipe at 3m c/c which discharged into river.
- RUANG LALUAN KAPAL : Clear height and width of nagivation clearance are 6m to ther beam soffit for 100 year water label and 40 respectively.
No comments:
Post a Comment