Friday 9 March 2012

PANASSS!!! PAS MENYOKONG PLURALISME....!!!

BUKAN AKU CAKAP...!!!
HADI AWANG YANG CAKAP!!!





 PAS adalah sebuah parti yang berpegang dan mempertahankan hak-hak semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama mereka dan bukan hanya Melayu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hari ini.
Presiden PAS berkata bahawa terdapat salah tanggapan bahawa pihak Islamis telah “ditinggalkan” prinsip-prinsip Islam dengan mengaitkan dirinya dengan PKR dan DAP majoriti Cina dan menuduh pengkritik PAS tidak sepenuhnya memahami Islam itu sendiri.
Beliau mengakui hakikat bahawa banyak pengkritik PAS yang mempersoalkan mengapa parti itu telah tidak diteruskan perbincangan perpaduan dengan Umno, tetapi menunjukkan bahawa cita-cita dan matlamat kedua-dua pihak adalah jauh berbeza.
“Masih terdapat banyak yang ditangkap tidak memahami prinsip Islam, apabila mereka merasa pelik untuk melihat PAS bekerjasama dengan pihak seperti DAP yang bukan Islam, yang telah dituduh sebagai cauvinis.
“Orang-orang yang sama membuat kesimpulan bahawa PAS telah mengorbankan prinsip dengan bekerjasama dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat,” katanya dalam blog posting hari ini.
Abdul Hadi menegaskan bahawa Islam itu sendiri bukanlah agama yang terikat kepada mana-mana kaum atau identiti nasional, dan bahawa prinsip asas menolak untuk keadilan untuk “masyarakat majmuk” dengan orang-orang dari agama yang berbeza.
PAS katanya menyokong idea pluralisme dalam masyarakat dan keperluan untuk menjaga semua kaum yang menggunakan prinsip-prinsip Islam sebagai garis panduan utama.
“PAS pendekatan yang berteraskan kepada Islam, dari segi hubungan dengan bukan Islam berbeza besar dari Umno yang sekular nasionalisme supercedes Islam. Di bawah Barisan Nasional, Islam tidak di barisan hadapan pentadbiran tetapi di bawah, “kata Ahli Parlimen Marang.
“PAS menjunjung keadilan untuk semua tanpa memaksa kepercayaan (kami), dan memastikan semua kaum dilayan secara adil dan diberi peluang untuk membina negara.
“Melayu mempunyai sifat-sifat istimewa, begitu juga dengan orang Cina, India dan lain-lain. Jika ada keadilan untuk semua kaum kita dapat membina sebuah negara yang lebih baik, “katanya.
PAS perpaduan Ketua Biro Dr Mujahid Yusof Rawa memberitahu The Malaysian Insider konsep “kemajmukan” telah berakar umbi dalam parti itu, dan berkata kepada pembentukan parti dan sokongan untuk sayap bukan Islam.
“Bagi PAS, kemajmukan adalah perlu untuk berada dalam masyarakat yang harmoni,” kata Ahli Parlimen Parit Buntar itu.
:  SUMBER  :

No comments: