Friday 20 June 2014

AWAS !!! KICAP JENAMA TIRUAN 'ABC' GUNA BOTOL ARAK KITAR SEMULA !!!



Kuala Lumpur : Biarpun pernah diserbu September tahun lalu, pengusaha kicap jenama tiruan yang menggunakan botol arak kitar semula di Taman Taynton, Cheras di sini nyata masih degil apabila masih terus beroperasi.

Berikutan itu, syarikat berkenaan yang dimiliki seorang lelaki berusia 40-an sekali lagi diserbu Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNK) Kuala Lumpur semalam.



Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNKK Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Rosli Ahmad berkata, serbuan jam 11 pagi itu dilakukan hasil risikan selama dua bulan berikutan aduan awam.

“Kali ini pengusaha menukar modus operandi mereka dengan menjadikan tiga lot kedai itu dijadikan sebagai tempat membungkus dan stor simpanan produk berkenaan.

“Siasatan masih dijalankan bagi mengenal pasti lokasi sebenar tempat memproses produk tiruan jenama terkenal dari Indonesia ini,” katanya.
Foto :
PRODUK kicap tiruan jenama terkenal Indonesia yang dirampas di Cheras menggunakan botol arak kitar semula.

Katanya, serbuan itu berjaya merampas 6,840 botol produk yang sudah siap dilabel dan 18,000 botol arak dari negara Thailand yang dipercayai digunakan untuk pembungkusan dianggarkan bernilai RM35,000.


“Terdapat tiga bentuk produk kicap yang dikeluarkan penguasa ini iaitu 135 mililiter (ml), 320 ml dan 625 ml malah jika dilihat sekali imbas ia seakan-akan sama dengan produk asal,” katanya.

Rosli berkata, pemeriksaan lanjut juga mendapati penguasa sengaja menggunakan logo halal meskipun tidak pernah mendapat status itu daripada Jabatan Kemajuan Islam (Jakim).

Menurutnya, pemilik syarikat itu ditahan bagi membantu siasatan lanjut mengikut Seksyen 5 dan Seksyen 8 Akta Perihal Dagangan 2011.

Sebelum ini, dalam serbuan pertama dilakukan September tahun lalu, premis berkenaan dijadikan kilang kicap apabila lima pekerja digaji untuk membancuh dan membotolkan kicap berkenaan.

Ketika serbuan itu juga, pemeriksaan mendapati botol arak dibasuh di belakang premis yang kotor, malah proses menuang kicap ke dalam botol dilakukan secara manual pekerja tanpa menitik-beratkan soal kebersihan.

No comments: