Saturday, 26 April 2014

SUNGAI GANGES DAN MAYAT-MAYAT MENGERIKAN......


MENURUT KEPERCAYAAN AGAMA HINDU.....Sungai Ganges ialah sungai yang dianggap paling suci oleh penganut agama tersebut. 


Setiap hari ribuan orang datang untuk mandi di dalam sungai ini bagi menyucikan diri mereka dari dosa. Setiap hari juga ratusan mayat dibakar pada tebingnya dan debunya ditaburkan terus ke dalam Sungai. 


Mereka percaya sungai sepanjang 2510 km ini adalah penjelmaan Dewi Gangga. Sekiranya penganut hindu ingin mencapai TAHAP Moksha, yakni kebebasan dari dilahirkan semula ke dunia (macam Nirvana dalam Buddhisme) mereka perlu menaburkan debu mereka kedalam Sungai Ganges dengan Upacara Asthi Visarjan. Debu Gandhi dan George Harrison adalah antara Debu yang pernah ditaburkan ke dalam Sungai ini.


Namun di sebalik kesucian sungai gangga ini, terlihat pemandangan mengerikan dan tidak sedap di pandang. Kerana terdapat puluhan mayat manusia terapung di sungai tersebut. Hal ini tak lepas dari kepercayaan masyarakat sekitar tentang mitos siapa yang mati di sungai suci ini akan lebih dekat dengan dewa.....




Sungai ini menjadi tempat buangan najis manusia malah tempat membuang mayat manusia. Akibatnya pelbagai penyakit merebak seperti jangkitan penyakit Schistosomiasis, kolera dan lain-lain wabak penyakit.






Seharusnya sungai yang  ke-20 terpanjang di dunia ini dengan sekitar 400 juta penduduk tinggal di kiri kanan tebing sungai dengan kepadatan penduduk 390 / km 2, sentiasa dipelihara 'kebersihannya'. Mengikut maklumat dari Wikipedia, Sungai Ganges antara sungai ke-5 paling tercemar di dunia terutama di Varanasi. Hampir 2 juta penganut agama hindu akan mandi setiap hari di sungai ini. Airnya dikatakan dari kaki lotus Wisnu dan mengalir ke rambut Siva.



Pada April 1985, Shree Rajiv Gandhi telah melaksanakan Pelan Tindakan Ganges untuk membersihkan sungai ini tetapi kurang mendapat sokongan dari pihak berkuasa agama. 
Bagaimanapun di samping pencemaran sungai dengan mayat-mayat membusuk terapung di sana-sini di Sungai Ganges ini, upacara yang paling penting dalam perayaan “Kumbh Mela” adalah perayaan yang dikenali sebagai “kelalang besar dalam bandar” Abad Allah “India adalah bahawa beratus-ratus ribu kaum India untuk membasuh di Ganges sungai kerana mereka mempunyai kepercayaan dalam agama Hindu yang mandi di Ganges membersihkan dosa-dosa!


Dan menyifatkan kejadian yang berlaku setiap dua belas tahun, dan terus lima puluh lima hari, sebagai perhimpunan terbesar di atas tanah, dijangka akan dihadiri oleh lebih daripada seratus juta orang hadir khas untuk membasuh dosa dan diberkati, dan kini kita ada satu dunia pelik di India .
Sumber : dairishare dan google

Post a Comment