Friday 31 January 2014

PENGAWAL PERIBADI BEKAS ISTERI SULTAN BRUNEI CURI BERLIAN BERNILAI RM66 JUTA

FATIMAH LIM
London : Seorang pengawal peribadi wanita mencuri berlian yang jarang ditemui bernilai £12 juta (RM66.1 juta) daripada bekas isteri seorang daripada lelaki terkaya di dunia.
Dia juga menggantikan berlian berkenaan dengan batu permata palsu yang tidak berharga.
Fatimah Lim, 35, dituduh mencuri dua berlian besar daripada peti simpanan di kediaman Mariam Aziz, bekas isteri Sultan Brunei di London.

Mahkamah agung Isleworth semalam diberitahu Fatimah dituduh menggantikan berlian biru 12.71 karat yang berbentuk buah pir dan berharga £7.6 juta (RM41.9 juta) itu dan berlian kuning 27.1 karat berbentuk segi empat tepat berharga £600,000 (RM3.3 juta) dengan batu permata palsu yang berharga £150 (RM827) setiap satu bagi melangsaikan hutangnya.
Fatimah yang juga warga Singapura dikatakan mencuri berlian itu dari kediaman majikannya di Kensington, barat London selepas memperdaya anak perempuan Mariam agar membenarkan dia meminjam batu permata itu selama beberapa jam.

Dia juga dituduh mencuri £3.3 juta (RM18.2 juta) gelang berlian selepas Mariam memberinya untuk disimpan di peti simpanan.

Ketika Mariam meminta barang kemas itu semula, Fatimah menafikan yang Mariam memberikan barang kemas itu kepadanya sebaliknya menyalahkan pembantu rumah majikannya.

Fatimah menjual barang kemas itu yang diberikan Sultan Brunei kepada Mariam ketika perkahwinan mereka. Berlian biru itu dibeli dari kedai emas di Hilton Park Lane pada 1986. 

Mariam, bekas pramugari Brunei yang berketurunan Jepun dan Scotland mempunyai empat anak sepanjang 21 tahun perkahwinannya dengan Sultan Brunei. 

Mahkamah dimaklumkan selepas mencuri berlian itu, Fatimah membawanya kepada tukang emas di Hatton Garden untuk dijual, mendakwa ia adalah hadiah daripada majikannya untuk ibunya yang dikatakan menjadi setiausaha peribadi kepada bekas isteri sultan itu. 

Kecurian itu hanya disedari pada Disember 2009 apabila Mariam meminta anak angkatnya, Afifa Abduallah mengambil berlian itu yang sudah diikat dengan cincin kembali ke Hilton untuk diperbaiki saiznya. - Agensi

No comments: