Tuesday 3 September 2013

KENAIKAN HARGA RON 95, APA KATA HARAKAH......


Harga minyak naik sedikit dalam dagangan di Asia akibat kebimbangan akan menularnya krisis di Mesir ke negara-negara Timur Tengah lain sehingga menyebabkan bekalan disekat.

Dagangan di West Texas Intermediate di New York naik AS$0.04 (13 sen) menjadikan harganya AS$107.50 untuk penghantaran September dalam dagangan pertengahan pagi.




Dagangan minyak mentah di Brent North Sea untuk penghantaran Oktober juga naik AS$0.04 menjadikan harganya AS$110.44. 

"Harga minyak terus dipengaruhi oleh situasi di Mesir dengan kebimbangan ia boleh merebak ke tempat-tempat lain di Timur Tengah," AFP memetik Desmond Chua, penganalisis pasaran di CMC Markets di Singapura. 

"Masih terdapat kebimbangan terhadap bekalan yang melalui Terusan Suez dan saluran minyak Sumed," katanya.

Krisis berdarah di Mesir telah pun mengorbankan sehingga 800 orang dalam masa lima hari, menurut angka rasmi, di mana semalam sahaja 36 orang tahanan dilaporkan terbunuh di dalam apa yang didakwa oleh kerajaan yang merampas kuasa sebagai percubaan untuk melarikan diri dari penjara.

Kerajaan yang merampas kuasa semakin meningkatkan tekanan dan keganasan ke atas penyokong-penyokong presiden yang digulingkan, Mohamed Morsi. 

Pertumpahan darah di Mesir itu menyebabkan kecaman meluas di peringkat antarabangsa, di mana diplomat-diplomat kanan Kesatuan Eropah (EU) memutuskan untuk mengadakan pertemuan tergempar untuk membincangkan keadaan yang berlaku dan rancangan EU seterusnya.

Walaupun Mesir bukan pengeluar utama minyak, para pedagang bimbang kejadian yang semakin meruncing di negara itu akan menjejaskan laluan bekalan minyak di Terusan Suez dan saluran minyak Sumed, yang menjadi penghubung antara Eropah dan pengeluar-pengeluar minyak di negara-negara Teluk.

Terusan Suez menjadi laluan kepada kapal-kapal yang membawa kira-kira 2.5 juta tong minyak sehari, iaitu 2.7 peratus dari bekalan sedunia.

Para pelabur pula mengambil sikap berhati-hati menjelang penyiaran minit mesyuarat bulan Julai Federal Open Market Committee di bawah bank negara Amerika Syarikat yang melibatkan penetapan polisi di mana ia juga memberi pengaruh yang ketara kepada pasaran.-harakahdaily.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.