Monday 12 August 2013

SYIAH SIMBOL KEPINCANGAN ISLAM

KEADAAN yang wujud dalam negara ini masa kini merupakan simbol kepincangan umat Islam dalam menghadapi dilema yang berunsurkan akidah dan syariah Islam. Perkara ini berlaku disebabkan oleh sikap umat Islam yang terlalu lalai menghayati konteks ajaran Islam yang sebenarnya.


Pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Perak menunjukkan gambar dan dokumen 'Mazhab Syiah' yang di rampas selepas menahan seorang wanita dan seorang lelaki dipercayai mempunyai kaitan dengan ajaran Syiah di Taiping, Perak, baru-baru ini. -BERNAMA

Sikap para pemimpin parti politik umat Islam dalam negara ini yang terlalu ghairah dengan kuasa adalah punca utama perpecahan umat di mana ukhuwah sesama umat Islam adalah berdasarkan kepada parti politik bukan kepada pemahaman akidah dan syariah seperti dituntut oleh Islam.

Sikap terlalu taksub kepada parti politik menyebabkan pemimpin parti politik dan penyokongnya mengetepikan prinsip perjuangan Islam yang dituntut Allah SWT. Kuasa dan kedudukan merupakan objektif perjuangan sehingga mereka kabur melihat realiti, konteks dan implikasi berpolitik tanpa berdasarkan kepada etika berpolitik dalam Islam. Keangkuhan yang dipertonjolkan oleh mereka digambarkan dalam pelbagai bentuk yang tersasar sama sekali dengan perjuangan politik dalam Islam.

Parti politik yang melaungkan perjuangan Islam lebih mirip kepada sikap dan mentaliti golongan Kharijites di mana setiap individu yang bukan ahli dan penyokong parti politik mereka adalah dianggap kafir dan disisihkan walaupun individu itu beragama Islam dan mempunyai pertalian keluarga. Ideologi golongan Kharijites dianuti dan diamalkan oleh golongan parti politik ini sudah sampai ke tahap serius.

Apabila pemikiran politik sudah disebatikan dengan ideologi Kharijites maka strategi politik mereka adalah sama dengan golongan Kharijites. Oleh itu golongan ini digelar sebagai kumpulan neo-Kharijites.

Apabila prinsip perjuangan tidak berdasarkan kepada etika berpolitik dalam Islam maka sikap dan pemikiran para pemimpin dan penyokong parti politik sering berubah-ubah mengikut perubahan masa dan keadaan sehingga mereka tidak menyedari sikap dan cara mereka mengendalikan urusan politik amat berbahaya kepada masa depan umat Islam. Ini realiti yang jelas ditonjolkan sejak 1980an sehingga kini.

Pada pertengahan abad ke-7 masihi golongan Kharijites tidak bergabung dengan golongan Syiah kerana mereka mempunyai pemahaman dan perjuangan politik berbeza. Dalam abad ke-21 golongan Syiah menyerap masuk dalam parti politik bercirikan ideologi Kharijites demi untuk mendapat kuasa dan kedudukan dalam politik. Ketika ini baru disedari golongan Syiah sudah mempengaruhi ahli-ahli politik golongan ahlu Sunnah wal-Jamaah kerana keghairahan berpolitik menyebabkan mereka sukar menilai kefahaman akidah para pemimpin dan ahli politik mereka.

Apabila kuasa politik dijadikan sebagai objektif kehidupan maka sikap dan tingkah laku mereka juga berubah. Jika pada peringkat permulaan perjuangan dalam arena politik menonjolkan kejituan perjuangan Islam sehingga memukau dan membangkit semangat memperjuangkan Islam di kalangan belia dan graduan kolej dan universiti kenapa dalam perjuangan politik masa kini lebih menjurus kepada perjuangan golongan pluralisme? Sikap begini bukan sahaja boleh menghakis kepercayaan tauhid dalam kalangan masyarakat Islam malah ia boleh memperkukuhkan perjuangan golongan liberalisme di negara ini. Apabila suasana begini wujud maka umat Islam sukar mempertahankan akidah dan syariah walaupun agama rasmi negara adalah Islam.

Islam adalah agama yang universal dan setiap individu yang berada dalam negara Islam mempunyai hak untuk menikmati kekayaan dan pembangunan negara. Realiti yang wujud dalam dunia masa kini ialah setiap parti politik yang dianuti oleh sesuatu bangsa mereka lebih menjurus untuk mempertahankan hak dan kedaulatan bangsa dan agama mereka. Hak dan keistimewaan yang ingin dikongsi sepatutnya perlu diseimbangkan supaya tiada satu golongan yang terlalu banyak berkorban hak dan kedaulatan tanah tumpah darah datuk nenek moyang mereka demi berkompromi dengan bangsa lain.

Hakikat yang dapat dilihat oleh umat Islam masa kini dalam negara ini ialah umat Islam perlu banyak berkorban untuk hidup bersama masyarakat lain sehingga ke tahap pengorbanan agama dimana apabila umat Islam ingin melaksanakan sesuatu hukum hakam syariah berkaitan umat Islam maka masyarakat beragama lain juga begitu berani menunjukkan penentangan terhadap perlaksanaan undang-undang tersebut. Persoalannya kepada kesemua para pemimpin parti politik umat Islam dalam negara ini ialah apakah hasil yang diperolehi oleh mereka dalam pergolakan dan perebutan kuasa sesama sendiri?

Akibat daripada pergolakan parti-parti umat Islam masa kini maka pergerakan-pergerakan ajaran sesat dan Syiah bergerak begitu aktif untuk menyebarkan ajaran mereka. Remaja Islam yang berminat terhadap ajaran Islam dan menghadapi kekosongan jiwa mengalih haluan mereka kepada pergerakan tersebut. Golongan ulamak yang dianggap ulamak muktabar sibuk berpolitik sehingga menganuti ideologi Kharijites menghukum orang Islam yang tak sokong mereka sebagai binatang, kafir dan sebagainya.

Individu yang terlalu ghairah berceramah agama lebih mirip memperjuangkan parti politik sehingga kurang menekankan aspek kerohanian dan inti sari ajaran Islam yang boleh menyerap hati nurani umat Islam. Tambahan pula terdapat penceramah agama yang tidak terdedah kepada pengajaran ilmu wahyu secara mendalam ghairah memberi fatwa yang mana bertentangan dengan konteks ajaran Islam. Perkara ini berlaku disebabkan sikap umat Islam sendiri yang terlalu menyanjungi penceramah agama yang terkenal tanpa melihat latar belakang ilmu pengetahuan penceramah tersebut.

Para cendekiawan Islam yang memperjuangkan parti bercirikan liberal dan pluralisme lebih gemar menonjolkan kehebatan ilmu mereka dengan membicarakan pelbagai istilah-istilah akademik yang sukar difahami oleh masyarakat awam. Hasilnya berlaku perdebatan dalam isu-isu berkaitan keagamaan dimana perdebatan begini memberi peluang kepada para ilmuan bukan Islam menyertainya. Akhirnya masyarakat Islam ketandusan ilmu wahyu dan konteks ajaran sebenar. Suasana yang wujud masa kini sepatutnya membuka mata semua umat Islam bermuhasabah tentang kesilapan mereka. Pemimpin politik, cendekiawan Islam dan ulamak sepatutnya bermuhasabah dan berfikir sejauh manakah mereka menyumbang perkhidmatan dan ilmu kepada masyarakat Islam. - Rencana Utusan

No comments: