Monday 12 August 2013

PM NORWAY MENYAMAR JADI PEMANDU TEKSI UNTUK SURVEY MASALAH RAKYAT...


OSLO : Perdana Menteri Norway Jens Stoltenberg mendedahkan pada Ahad lalu bahawa beliau telah menyamar sebagai pemandu teksi  dalam usaha untuk mengetahui masalah sebenar pengundi.

"Adalah penting bagi saya untuk mendengar apa yang orang benar-benar berfikir. Jika terdapat satu tempat di mana orang mengatakan apa yang mereka fikir, ia adalah di dalam teksi," katanya dalam sebuah video yang dipaparkan di Facebook, Twitter dan YouTube.

Video ini telah dikeluarkan semasa kempen giat dijalankan bagi pilihan raya umum  pada September 9, di mana parti sayap gabungan Stoltenberg mungkin akan kalah, menurut pendapat terkini.

Stoltenberg memakai seragam Teksi Oslo, serba lengkap dengan lencana  pada satu petang dalam bulan Jun dan mengambil penumpang dalam Mercedes hitam di ibu negara Norway.

Sebuah kamera tersembunyi dipasang di dalam teksi untuk mencatatkan tindak balas daripada penumpang, termasuk komen yang mengatakan: "Dari sudut ini, anda benar-benar kelihatan seperti Perdana Menteri."

Seorang wanita tua yang juga diiktiraf Stoltenberg mendesak beliau untuk berbuat sesuatu tentang gaji bos korporat, mengadu bahawa "mereka tidak patut mendapat gaji berjuta-juta seperti itu".

Dari tempat duduk belakang teksi itu, pengundi membincangkan isu-isu yang terdiri daripada pendidikan sehingga ke dasar isu minyak.

Stoltenberg juga mengakui kepada penumpangnya bahawa yang beliau telah tidak memandu dalam tempoh lapan tahun.

"Saya rasa  baik," wanita muda menjawab, sambil menambah: ". Sekurang-kurangnya saya masih hidup"

Satu lagi penumpang wanita yang kurang kagum dengan Stoltenberg tiba-tiba menekan brek kereta.

"Cara pemanduannya  bukan yang terbaik dan saya tidak bepuasa hati dengannya," katanya.

Apabila ditanya oleh tabloid Verdens Gang jika dia ingin menjadi seorang pemandu teksi jika dia kalah pilihan raya, Stoltenberg berkata: "Saya fikir bahawa negara dan penumpang teksi di Norway akan berada dalam keadaan yang lebih baik  jika saya  menjadi seorang Perdana Menteri dan bukan seorang pemandu teksi."

Menurut tabloid tersebut, penumpang-penumpang teksi tidak perlu membayar untuk perjalanan mereka.

Pemimpin Parti Buruh itu, telah membawa ekonomi negara Norway yang disokong oleh kekayaan minyak melalui krisis kewangan pada 2008.

Tetapi parti itu, yang mengambil alih pada tahun 2005, telah menyaksikan sokongan berkurangan kerana ia dilihat sebagai telah berkuasa terlalu lama.

Ia juga telah menghadapi kritikan keras kerana pihak berkuasa kurang bersedia berhadapan pengeboman oleh Anders Behring Breivik dan kes menembak pada tahun 2011 yang menyebabkan 77 orang mati.

Satu tinjauan pendapat yang disiarkan Isnin menunjukkan kerajaan  hanya meraih sokongan 41 peratus, manakala parti pembangkang Konservatif dan  tiga sekutunya  mempunyai hampir 53 peratus daripada sokongan pengundi.

Stoltenberg bagaimanapun memenangi sekurang-kurangnya satu pengundi.

Walaupun menurun dari teksi, seorang penumpang lelaki warga tua memberitahunya: "Ini sangat baik ... Saya akan mengundi Parti Buruh."

No comments: