Wednesday 14 November 2012

WAJAHNYA SALING TAK TUMPAH MACAM LUKISAN ABAD KE-16

detail berita
Sama tak ?

Seorang lelaki menemukan lukisan pada abad ke-16 di Itali yang wajahnya menyerupai dirinya. Penemuan ini tentu mengejutkan kerana wajahnya benar-benar mirip dengan lelaki yang ada di lukisan lama itu. 

Max Galuppo, seorang mahasiswa Universiti Temple, Amerika Syarikat (AS) menemukan gambaran dirinya dalam lukisan abad ke-16. Karya itu dilukis oleh seorang seniman terkenal Italia yang berjudul Portrait of a Nobleman with Dueling Gauntlet.

Lukisan itu didatangkan ke Philadelphia Museum of Art pada tahun 1917 dengan karya-karya dalam koleksi G. John Johnson.

"Ini benar-benar aneh. Ketika kami pergi ke musium seni kami berjalan melintasi lukisan itu, tapi kami tidak menyedari apa-apa. Namun, setelah melihatnya lagi kami baru sedar lukisan itu memang mirip Galuppo," kata teman wanitanya, Nikkie Curtis.

"Sejujurnya, saya tidak melihatnya. Saya tidak terlihat mirip, tapi setelah melihat fotoku berdiri disebelahnya, saya tidak dapat menyangkalnya,” ungkap Galuppo.

Galuppo memposting gambar itu di Reddit, sejak paparan gambar itu beredar, Galuppo telah menjadi tumpuan  dan menggamit banyak komen.

Seseorang bahkan meminta Galuppo untuk berpose sama seperti lukisan itu. Memakai pakaian yang sama dan menggunakan stokin merah. Kerana hal itu, Galuppo memutuskan untuk meneliti dimana lukisan itu berasal. Menarik untuk mengetahui penelitian dari Galuppo.

No comments: