Tuesday, 17 April 2012

DETIK CEMAS MAS...!!!


Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH2 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke London malam Isnin terpaksa berpatah balik berikutan masalah teknikal pada satu daripada enjinnya.Syarikat Penerbangan itu berkata demi, keselamatan penumpang, kapten pesawat memutuskan untuk berpatah balik ke KLIA dan pesawat Boeing 747-400 itu mendarat pada pukul 2.05 pagi Selasa.
Pesawat itu membawa 351 penumpang dan 21 anak kapal, dan penumpang terlibat disediakan tempat penginapan.
“Satu pesawat lain disediakan dengan kumpulan krew penerbangan yang baru untuk meneruskan penerbangan ke London. Pesawat itu berlepas ke London dari KLIA pada pukul 10.34 pagi ini,” kata MAS dalam kenyataan di sini, Selasa.
Penulis blog dan bekas pengarang akhbar, Ahirudin Attan yang merupakan salah seorang penumpang dalam pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH002 yang berhadapan dengan masalah enjin ketika baru berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke London malam Isnin telah menceritakan saat-saat cemas ketika kejadian itu berlaku.
Menulis di dalam ruangan blognya Rocky’s Bru, Ahirudin memuji sikap tenang para pramugari dan pramugara MAS ketika salah satu daripada empat enjin pesawat Boeing 747-400 itu berhadapan dengan masalah yang memaksa mereka berpatah balik ke KLIA.
Pesawat itu yang berlepas pada jam 11.40 malam telah mendarat dengan selamat pada lebih kurang jam 2.05 pagi.
Ia berada dua jam di udara mengelilingi sekitar KLIA kerana perlu terlebih dahulu membuang bahan api sebagai langkah keselamatan sebelum mendarat.

Pesawat itu membawa 351 penumpang dan 21 anak kapal. Kesemua penumpang dan anak kapal selamat.
Menurut Ahirudin, kejadian yang menakutkan itu berlaku lebih kurang sepuluh atau 15 saat selepas pesawat berkenaan berada di udara apabila tiba-tiba satu bunyi yang sangat kuat seperti ‘berdebap’ kedengaran.
Kata Ahirudin lagi, bagi mereka yang berpengalaman bertahun-tahun mengembara menaiki pesawat akan dengan segera menyedari bahawa sesuatu yang tidak keruan telah berlaku.
Tulisnya, pesawat gergasi itu kemudiannya bergegar lalu kedengaran seseorang menjerit “api”.
Beliau melihat pramugari berlari ke arah kabin kelas pertama dan selepas itu diikuti oleh seorang pramugara lain.
“Saya sendiri tidak melihat sebarang percikan api atau kebakaran pada mana-mana enjin pesawat walaupun saya duduk di barisan ke-16 yang membolehkan saya melihat enjin-enjin berkenaan,” kata Ahirudin.
Bagaimanapun jelas Ahirudin, enjin yang bermasalah itu terletak di sebelah kiri sayap.

Pada saat itu cerita Ahirudin, fikirannya sepertimana penumpang-penumpang yang lain melayang memikirkan nasib mereka semua.
“Ia adalah dua jam yang menakutkan dalam sejarah pengalaman penerbangan saya. Tetapi dua jam itu sekali lagi mengesahkan satu perkara kepada semua penumpang iaitu Malaysia Airlines mempunyai anggota kabin yang terbaik.
“Walaupun kapten pesawat mengambil masa yang agak lama untuk mengumumkan apa yang telah berlaku tetapi tabik hormat harus diberikan kepada Pramugari Wai Soh dan kesemua rakannya kerana kecekapan dan ketenangan mereka telah mengurangkan tekanan ke atas para penumpang dan sentiasa melayani para penumpang sepanjang tempoh yang mencemaskan itu,” ujarnya.

3 comments:

Anonymous said...

Dalam seminggu MAS buat 3 emergency landing...apa nak jadi...dah jadi takut naik MAS....pergi belajar dengan Garuda Indonesia lagi baik dari belajar dengan Air Asia.....now Garuda buat duit, Mas buat apa? Buat duit untuk Air Asia......!!!!

Can someone please sack all top management kat MAS? Deputy CEO dia kantul upgrade maid dia naik First Class.....Please please please sack all these peoples....bagi budak lepasan Diploma jadi CEO lagi bagus, ASK pun tak paham...MAS is among the lowest...nak buat cost cutting menda lagi? Adik aku yang Diploma pun boleh jawab....marketing out!!!! bayar mahal-mahal keja hancus.....!!! Apa la ke menda appoint Con and Insult PlaneConsult......

Ada ke Top Mgt tu perasan, KL ni tengah tengah strategic route kat ASia ni....kenapa tak capitalise....sebab Top Management dia mangkuk....pegi belajar dgn Emirates tu or at least pegi belajar dengan Garuda (Malu Oiii - Garuda lagi bagus dari MAS, tak caya pegi naik Garuda pegi Jakarta, pas tu naik MAS balik KL...tengok, apa beza.....he he.cuba teka?)....MAS..MAS...MASALAH...MASALA!!!

Anonymous said...

Kalau Air Asia, mcm mana reaksi anak2 kapal dlm situasi yg sama?

Anonymous said...

MAS mcm prob aja...