Tuesday 17 April 2012

TUN DR MAHATHIR DIMASUKKAN KE HOSPITAL..???


KUALA LUMPUR 17 April - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) pagi tadi bagi menjalani pembedahan kecil untuk mengeluarkan polip pada rongga hidung.

Pasukan perubatan yang diketuai Prof Dr Abdullah Sani Mohamed (Perunding Pakar Bedah ENT (telinga, hidung dan tekak) PPUKM), Prof Datuk BS Gendeh (Perunding Pakar Bedah ENT PPUKM), Prof Joanna Ooi (Perunding Pakar Bius, PPUKM) dan Datuk Dr Hassan Mohamad Ariff (Perunding Pakar Bius, IJN) melakukan pembedahan selama sejam bermula 9.30 pagi.

Beliau kini diletakkan di bawah pemantauan di wad biasa dan dijangka akan berada di hospital untuk beberapa hari akan datang.

Lawatan pada masa ini hanya dihadkan kepada anggota keluarga. - BERNAMA
Jika merujuk kepada laporan di atas, Tun Dr Mahathir menghidapi 'nasal polyps', ketumbuhan di membran mukosa hidung dan paranasal sinuses.

Biasanya, nasal polyps berserta dengan allergic rhinitis dan mudah dibuang melalui pembedahan kecil endoskopik seperti di bawah.
Sebagai doktor perubatan, MiM ingin katakan bahawa 'nasal polyps' tidak merbahaya dan boleh dirawati.
Lihat video di bawah :

video : polyps removal.

BICARA PERJUANGAN berdoa semoga Tun segera sembuh dan kembali sihat seperti sedia kala.... semoga Allah sentiasa menganugerahkan kesihatan  berpanjangan kepada Tun.

No comments: