Sunday 12 February 2012

BANTUAN RUMAH DARI SPNB UNTUK NELAYAN DI TELUK SENANGIN


“Saya bersyukur kerana kami sekeluarga kini dapat mendiami rumah yang lebih selesa berbanding tinggal di kawasan tepi laut sebelum ini,” demikian kata Nohamizah Saadon, 22, isteri salah seorang daripada tujuh penerima kunci Rumah Mesra Rakyat kelolaan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) di Kampung Teluk Senangin, dekat Segari.
Beliau berkata, sejak 10 tahun lalu, suaminya, Shafie Mohd Akhir tinggal di kawasan tepi laut dengan keadaan rumah yang serba uzur kerana tidak mampu membina rumah selesa kerana nelayan meraih pendapatan yang tidak menentu.
“Saya menyokong penuh saranan Menteri Besar agar lebih banyak rumah mesra rakyat dibina di sini kerana ia bakal mewujudkan perkampungan yang baru dan dilengkapi dengan kemudahan asas seperti bekalan air dan elektrik.
“Terima kasih kepada pihak kerajaan negeri dan SPNB yang membantu golongan miskin di negeri Perak untuk memiliki rumah idaman yang serba selesa,” katanya kepada Perak Today.
Norhamizah Saadon
Tambahnya, nelayan di kampung itu juga berharap kerajaan agar dapat membina jeti bagi menjamin keselamatan bot mereka.
Terdahulu, Norhamizah dan suaminya menerima kunci rumah daripada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, di Kampung Teluk Senangin pagi tadi.
Penerima lain, Norsyila Mehiedeen, 28, pula berkata, hajatnya untuk memiliki rumah sendiri akhirnya tercapai hasil sokongan dan bantuan daripada kerajaan Barisan Nasional dan SPNB.
Tegasnya, sebelum ini, beliau bersama suami dan dua anaknya tinggal di kawasan tepi laut dan rumahnya yang diperbuat daripada papan.
SETERUSNYA.... IKUTI PERAK TODAY .. utk. kisah selanjutnya.....

No comments: