Tuesday 1 November 2011

PRU.... PENENTU NEGARA....


KHABAR 'angin sepoi-sepoi bahasa' mengatakan seorang pemimpin sebuah parti di Putrajaya tidak berpuas hati dengan keputusan kepimpinan pusatnya dalam beberapa hal.
Antaranya, ketiadaan pendirian yang teguh dalam isu serbuan JAIS ke atas sebuah gereja. Ini sehinggakan ketua parti yang masih tercari-cari sokongan pengundi itu berasa cuak dengan sikap yang kurang tegas partinya. Namun tidak ada kepastian sejauh mana kemuncak rasa kurang senangnya.

Tetapi di satu sudut lain dari hari ke hari, lawannya daripada parti kerajaan BN tetap sibuk seperti biasa. Melayan kerenah orang ramai yang singgah di Pusat Khidmat Parlimen Putrajaya di Presint Diplomatik. Setiap kali kemunculannya seminggu sekali setiap Jumaat di Putrajaya, pasti akan ada bantuan dan sokongan yang diberikan kepada warga Putrajaya - tidak kira ia besar atau kecil.
"Saya percaya Perhimpunan Agung UMNO yang akan bermula hujung bulan ini adalah yang terakhir sebelum negara menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13," kata Setiausaha Agung parti itu, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.
Ditemui Utusan Malaysia di Presint Diplomatik Jumaat lepas, beliau yang juga Setiausaha Agung BN menjangkakan pilihan raya itu adalah yang paling sengit dalam sejarah negara sejak merdeka 54 tahun ini.

Kerana itu, beliau yang mempertahankan kerusi Parlimen Pusat Pentadbiran Persekutuan itu sejak dua penggal lepas melihat pilihan raya tersebut menjadi penentu hidup atau mati negara ini.
"Apa yang saya lihat dan mungkin juga ia dikongsi oleh ramai rakan kita di luar sana ialah pentadbiran pembangkang di empat negeri yang diperintah mereka sejak 2008 tidak sempurna. Apa yang dijanjikan kepada rakyat tidak dilaksanakan.
"Sebab itu selaku parti pemerintah, kita mesti mempertahankan mandat ini sehingga 'ke titisan darah terakhir'. Jangan menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Saya menaruh keyakinan ucapan dasar Presiden UMNO pada perhimpunan parti yang bermula pada 29 November ini akan berkisar kepada soal menghadapi pilihan raya dengan fokus kepada calon BN yang boleh memenangi hati rakyat," kata beliau.
Atas sebab inilah, Tengku Adnan mahu para pemimpin dan ahli UMNO dan BN berusaha mematahkan segala fitnah dan tohmahan parti pembangkang terhadap pemimpin negara dan kerajaan. Ini kerana sikap berdiam diri di kalangan ahli-ahli UMNO akan hanya melemahkan parti.
"Jika kita mengambil sikap berdiam diri ia akan memberi gambaran seolah-olah fitnah dan tohmahan itu benar. Selama beberapa tahun ini UMNO diserang, dihina, dikatakan korup, dipijak tetapi kita masih berdiam diri seperti takut membela kebenaran parti sendiri," katanya.
Dalam konteks ini, Tengku Adnan memberitahu, penubuhan Pas hanyalah untuk memecah-belahkan orang Melayu. Pas ditubuhkan oleh bekas ahli-ahli UMNO yang kecewa apabila kalah dalam pertandingan bagi merebut jawatan dalam parti. Ketika itu Ahmad Fuad dan rakan-rakannya berikrar menumbangkan UMNO dan bukannya berkhidmat untuk rakyat dan menegakkan Islam.
"Mereka berikrar di mana ada UMNO di situ mereka akan tubuhkan cawangan Pas. Jadi, saya harap rakyat terutamanya ahli-ahli UMNO jangan mudah terpengaruh dengan dakyah Pas," katanya.


Kepada Pas, kata dua Tengku Adnan ialah: "Jangan pesongkan akidah umat Islam, daripada apa yang dibongkarkan oleh Zulkifli Nordin 'hudud itu adalah hudud Pas, bukannya hudud Islam'. UMNO menentang Pas untuk memastikan akidah umat Islam tidak dipesongkan."
Dalam hal ini, beliau berharap pemimpin dan ahli UMNO berhenti mempergunakan parti untuk kepentingan diri sendiri.
"Masalah-masalah yang dibangkitkan di peringkat bahagian perlu diselesaikan dengan cara yang terbaik. Tiada gunanya wujud masalah di bahagian yang sebenarnya hanya memberi ruang kepada parti pembangkang untuk menikam kita. Kita tidak mahu kelemahan itu datang daripada dalam UMNO atau BN sendiri," kata beliau.
Tengku Adnan turut menarik perhatian mengenai tindak tanduk anasir yang sanggup memfitnah dan mengeluarkan kata-kata mengaibkan dengan mengaitkan setiap musibah sebagai satu pembalasan.
Katanya, sebagai umat Islam yang tahu dan sedar hukum-hakam sewajarnya tragedi buruk yang menimpa setiap anggota dalam masyarakat tidak disimpulkan sebagai satu pembalasan.
"Separuh daripada keimanan adalah kebersihan hati selain kebersihan rumah dan sekitar tetapi saya sedih apabila mendapat cubaan dari Allah SWT, ada pihak mengaitkan ia sebagai hukuman kerana melakukan rasuah. Astagfirullah, sedangkan rumah itu saya diami lebih dari 20 tahun yang mana sebelum terlibat dalam politik lagi. Malangnya, apabila saya ditimpa musibah mereka melemparkan fitnah," bidasnya.
Tengku Adnan percaya dan penuh yakin Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak boleh membawa perubahan memantapkan parti sekali gus perlu diterjemahkan dengan kebangkitan semangat oleh ahli-ahlinya.
"Pelbagai usaha diambil. Perlembagaan dipinda. UMNO ubahsuai pemilihan parti supaya kembali kepada asal, malah lebih baik daripada asal kerana kini tidak perlu kuota dan pencalonan. Semua perubahan ini dibuat oleh Perdana Menteri bagi memastikan UMNO sentiasa relevan dan dekat pada perjuangan menjuarai rakyat," kata beliau.
Mengenai persiapan Pilihan Raya-Ke 13, beliau berkata, sekiranya hilang kuasa, UMNO tidak boleh mentafsir apa yang disuarakan. Oleh itu UMNO sebagai parti teras BN, mesti mantap dan kembali mendapat sokongan rakyat.
Tengku Adnan mahu rakyat membuat penilaian terhadap rekod BN yang berjaya menerajui negara ini selama lebih 50 tahun dengan baik. Kemajuan yang dibawa oleh kerajaan BN ternyata berjaya memberi keselesaan kepada rakyat.
"Rakyat perlu menilai rekod baik BN selama ini dan terus memberi peluang kepada parti itu untuk meneraju dan memajukan negara. Jangan bertindak ikut emosi sehingga 'membakar kelambu' hanya kerana seekor nyamuk," katanya.

No comments: