Sunday 13 September 2020

MELAYU CAMPA PALING BANGSAT DALAM SEJARAH???

Melayu Champa kini golongan minoriti di Vietnam | Sastera | Berita Harian

SEJARAH MELAYU CHAMPA YANG DI KENALI JUGA SEBAGAI MELAYU KEMBOJA TELAH MENJADI MELAYU TERBANGSAT DALAM SEJARAH...

Wahai orang Melayu Malaysia, tidakkah kita melihat rumpun Melayu Champa sudah menjadi bangsa terbangsat di negara mereka ??

Mereka pernah membina kerajaan Champa selama 1,800 tahun lamanya. Tapi kini? Mereka menjadi bangsa terbangsat kerana hilangnya negara mereka sendiri...

Abad ke 4, mereka bersama Funan berani menyerang China tapi sekarang siapa yang mereka mahu serang? Sedangkan negara sendiri pun mereka tiada... 

Hilangnya mereka bersama hilangnya sejarah.... 

Ramai Melayu Malaysia pergi melancong ke Vietnam tapi mereka tidak tahu pun monumen2 yang mereka lihat di sana, satu ketika dulu adalah binaan milik bangsa serumpun mereka...

Binaan monumen hebat, candi, istana dan lain2 sudah di claim oleh bangsa Viet. Melayu Champa hanya mampu melopong sahaja apabila orang orang Vietnam kata "itu aku yang bina". Melayu Champa hanya tersengih bodoh... 

Berapa ramai Melayu Malaysia yang melawat Candi Po Nagar di Vietnam tahu bahawa itu bangsa aku yang bina ???

Dulu apabila Jawa Majapahit menyerang Champa, mereka telah memusnahkan candi Po Nagar, memusnahkan kota Champa yang disebut juga sebagai Kota Bal dalam Sulalatus Salatin (tulisan Tun Sri Lanang), tapi mereka masih mampu bangkit semula membina sejarah mereka..

Sehinggalah ketika, apabila Raja Melayu yang menjadi boneka Vietnam mentadbir Champa bernama Po Sakti Raday Putih menaiki takhta atas izin Dai Viet (tentera Vietnam), beliau telah mem"Vietnam"kan Melayu Champa, bahkan tanah2 orang Melayu mula dirampas untuk diberikan kepada orang Vietnam yang mula memenuhi setiap ruang dalam kota Champa. 

Mereka yang tidak mahu bersekongkol telah melarikan diri ke negeri Melayu yang lainnya seperti Kelantan, Trengganu,  Pahang dan Johor... 

Pada tahun 1832, maka berakhirlah pemerintahan Melayu Champa yang telah berkerajaan selama kurang lebih 1,800 tahun lamanya di Champa, sekarang ini telah bertukar menjadi negara Vietnam. 

Raja Melayu Champa terakhir, Po Con yang beragama Islam telah bertaburan melarikan diri bersama dengan rakyatnya ke negara2 lain seperti Laos,  Cambodia dan Semenanjung Tanah Melayu...

IBNU RUSYDI: Champa : Negara Melayu Yang Hilang Dari Peta Dunia

Nota : Sebahagian dari orang Cambodia asalnya ramai terdiri dari pelarian orang Melayu Kemboja atau Melayu Champa yang beragama islam,  tapi telah dimurtadkan oleh regim Pol Pot. Sisa2 Melayu islam Champa ini telah di bunuh oleh regim Pol Pot pada tahun 1975. Hanya sebilangan kecil sahaja yang terlepas dan masih beragama islam. 

Kini jadilah Melayu Champa sebagai bangsa Melayu terbangsat, tiada negara. Mereka merempat dibumi sendiri disebabkan gagalnya mereka mempertahankan tanah air sendiri.

Kini selepas lebih 200 tahun, ramai orang Melayu sudah lupa bahawa Vietnam dulu adalah milik kerajaan Melayu dan pernah ada raja yang beragama Islam. Melayu moden kini juga lupa bahawa seluruh wilayah Vietnam itu suatu masa dahulu adalah milik Melayu Champa...

Nota : Sebelum kerajaan Melayu Champa runtuh,  bangsa Vietnam adalah bangsa pendatang dari China.

Kini cabaran untuk Melayu Malaysia pula... 

Mahukah kita menjadi terbangsat seperti Melayu Champa?? Kalau mahu menjadi terbangsat seperti Melayu Champa, berdiam dirilah saat orang lain rakus menguasai politik negara!!!

Bersekongkollah dengan musuh untuk menguasai politik negara!!!. Berdiam dirilah apabila warga asing dengan sewenang2nya memohon warganegara, senyaplah apabila warga asing membeli warganegara. 

Dan tak lama lagi kamu akan menjadi terbangsat seperti Melayu Champa...

Masih ada Melayu yang belum sedar bahawa negara kita mahu dikuasai oleh orang asing bukan bumiputera. 

Kata si Melayu buta,  

"Alaah,  Raja Melayu ada, Perlembagaan ada, mana mungkin mereka akan kuasai negara..." 

Ketahuilah, inilah namanya pengkhianat. Tidak pernah melihat dan belajar dari sejarah kebodohan Melayu seperti mana yang telah berlaku di Champa dan Singapura...

Dulu sebelum Mahathir belot, beliau pernah berkata,  "Melayu menuntut hak mereka tetapi masalahnya mereka berlembut apabila orang lain menuntut hak yang sama".

- Dilemma Melayu

UEC - inilah KEPUNDEKKAN yang nyata. UEC ialah sylibus Taiwan bukannya sylibus Malaysia. Apabila mereka di terima sebagai penjawat awam maka itulah kebodohan paling besar kerana "pelajar Taiwan" tiba2 boleh bekerja dengan kerajaan di Malaysia. Mereka merebut hak kamu sebagai pelajar Malaysia !!!

HEY MELAYU !! KAU MASIH TAK NAMPAK LAGI KE ??? 

HIDUP MUAFAKAT NASIONAL UMNO + PAS

Ingatlah melayu dimalaysia. siapa lagi yg awak nak pilih selain  PN.

Hai depa2 kembalilah kepangkal jalan.jangan ikut ego hati .takde rasa  dibawah pimpinan melayu..Tak de rasa ke apa yg PH  telah buat dengan khazanah melayu..

Hampir abis semua DAP nak Jual lelong aset Melayu GLC kpd Cina Singapura, ini ke yg awak pilih.puas hatike tengok melayu lingkop?

Jangan sampai jadi melayu yg terhina..

 "Peringatan yg baik dari Prof Ridhuan Tee buat bangsa Melayu..."

Sudah… Sudahlah bangsa Melayu, jangan kerana kuasa, agama, bangsa, negara binasa…

Bersatulah membina negara ini daripada perancangan jahat ultra kiasu. Saya ni Cina (Islam), letih dah asyik berpesan kepada bangsa yang bukan bangsaku, tetapi dia seagama denganku. 

Dilema sungguh hidup ini apabila tidak ada pilihan.  

Saya cukup bimbang dengan pergolakan sesama bangsa, antara UMNO dan Bersatu di negeri Johor dan juga tidak mustahil sudah pun merebak ke negeri-negeri lain. 

Tidak mustahil juga merebak ke pusat, kerana penghasut-penghasut begitu ramai. Ultra kiasu ketawa gembira, bertepuk tangan, terus menyerang dan melancarkan psywar dan psyop bagi melemahkan kita, menggugat kita, dan mempengaruhi kita. 

Jika keadaan ini berlaku, tidak dapat dibendung, mungkin inilah hayat kerajaan yang paling singkat, setelah diambil daripada ultra 'kiasu. Kenapa saudara semua tidak mahu ambil iktibar sejarah, sedangkan Allah sentiasa mengingatkan.

Kerana kuasa, bangsa binasa, kerana kuasa, agama jadi mangsa.

Berfikirlah untuk agama, bangsa dan negara. Jangan sampai negara ini jatuh sekali lagi kepada ultra kiasu.

Cukuplah dengan apa yang telah dialami selama 22 bulan yang lalu. 

Ultra kiasu ini sedang menunggu detik-detik manis untuk kembali jika saudaraku terus lemah dan bertelingkah.

Percayalah, dunia ini, kuasa yang ada, harta yang menimbun, hanya sementara, tidak boleh bawa mati. Sampai masa, tinggallah ia di dunia.

Apa yang kekal di dunia yang sementara apabila kita telah tiada? Yang kekal apabila kita meninggalkan dunia ini adalah, agama, anak bangsa dan negara yang akan diwarisi oleh cucu cicit kita. 

Sanggup saudara semua tinggalkan kepada ultra kiasu yang sebelum ini telah merobek-robek segala yang ada, apabila mereka bertakhta? Insaflah saudaraku.  

Sepatutnya hari ini saudara semua, bekerja sehabis mungkin, sekuat mungkin untuk memutuskan COVID19. Pastikan negara ini terus selamat dan sejahtera.

Selain itu, benteras habis-habisan pendatang tanpa izin yang tidak kembali ke negara asal. Kita semakin risau, hari demi hari ada sahaja tangkapan demi tangkapan melibatkan pendatang tanpa yang ingin menetap negara ini bagi tujuan tertentu, terutama yang datang daripada China dan India dalam bilangan yang ramai. 

Semalam sahaja, belum lagi kes sebelum ini, dilaporkan  seramai 44 warga China ditangkap polis kerana terlibat dalam perjudian dalam talian. Ini tidak termasuk ratusan ribu yang telah diberikan Kad Pengenalan oleh ultra kiasu dahulu.

Saya tidak pernah hirau dengan pendatang Rohingya, Bangladesh, Nepal yang berada di negara ini meskipun pendatang tanpa izin, kerana mereka ini mudah sahaja untuk dikenali, dengan rupa bentuk fizikal, warna kulit dan beberapa ciri yang lain.

Tetapi bagaimana  dengan pendatang Cina daripada China, dan India daripada negara India yang bukan warganegara, datang ke sini atas tiket pelancong, kemudian tidak balik-balik ke negara asal mereka. Mereka ini terlalu sukar untuk dikenali dan dijejaki kerana rupa paras dan bentuk sebiji sama seperti rakyat warganegara kita, Cina dan India di sini. Inilah yang paling membimbangkan. 

Kita tidak tahu di mana mereka? kenapa kita tidak ambil kisah? Apatah lagi untuk masuk ke rumah-rumah ibadat mereka bagi tujuan pemeriksaan. 

Apa yang mereka lakukan hari ini? Apa perancangan di sebalik?

Berapa ramai sebenarnya pendatang daripada India dan China yang tinggal di negara ini setelah tamat tempoh? Berapa ramai yang telah diberikan kad pengenalan oleh ultra kiasu? Sedarlah saudaraku.

Bulan puasa ini adalah bulan penyatuan, seluruh umat Islam berpuasa, tanpa berkecuali. Senangkan untuk menyatukan umat Islam kerana ibadatnya hanya ada satu tidak ada dua. Persoalannya, kenapa sukar sangat menyatukan umat Islam? 

Jawapannya, 

Kita terlalu mengejar kuasa, pangkat, dan takhta. 

Saudara masih tidak lagi berubah. Insaflah sebelum nasi menjadi bubur.

Bersatulah wahai Melayu seblm nasi menjadi bubur buat kali ke-2...

# Stay At Home

# Selamatkan Malaysia

# Selamatkan P.Pinang

# Haramkan DAP Pro Komunis

# Haramkan Hindraf Pro Pengganas Tamil Ltte

# Malaysiakini Suara DAP

# Ayuh Bangkit Anak Melayu Watan, bagi sokongan kpd PAS + Umno, demi ISLAM & Bangsa Melayu Bertaubat

No comments: