Wednesday, 26 November 2014

SERPIHAN MH370 TERDAMPAR DI LAUT SUMATERA ???


Serpihan pesawat MAS, MH370 yang dilapor hilang didakwa bakal hanyut dan terdampar di sekitar perairan laut Sumatera, Jakarta.

Memetik laporan portal berita Mirror.co.uk, Pengarah Program Operasi Pencarian MH370 Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), Peter Foley mendakwa serpihan pesawat tersebut dijangka dihanyutkan ke kawasan tersebut setelah dipukul dan dibawa oleh arus ombak.



Menurutnya, jika dakwaan tersebut benar dan terbukti, ia akan menjawab segala persoalan mengenai misteri kehilangan pesawat tersebut.

“Lambat-laun ia akan dihanyutkan ke mana-mana pantai, kemungkinan besar di Sumatera. Sudah ramai penduduk tempatan di sana menemui objek yang tidak diketahui dan menyerahkannya kepada pihak berkuasa.

“Kami serahkan objek-objek tersebut kepada Boeing untuk dikenal pasti, namun kami masih tidak menemui sebarang jawapan yang mungkin berkait rapat dengan kehilangan kapal terbang tersebut,” katanya.

Pesawat MH370 yang membawa 239 orang penumpang dan anak kapal dilaporkan hilang pada 8 Mac lalu ketika melakukan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Jelasnya lagi, jika benar pesawat Boeing 777 itu dikatakan terhempas, serpihan kapal terbang itu mungkin memakan masa yang agak lama untuk dihanyutkan ke daratan.

“Kita akan temui jawapannya, semua pihak berhak tahu apa yang berlaku ke atas pesawat tersebut,” katanya lagi.

Setakat ini, dua buah kapal dilapor masih menjalankan misi mencari pesawat tersebut di dua buah kawasan yang telah dikenal pasti, dengan menggunakan peralatan pengimbas sonar.

Jelas Foley lagi, 40 orang krew bekerja di atas kapal berkenaan 24 jam secara bergilir-gilir bagi memastikan usaha mencari dapat dijalankan dengan lancar.


Sumber  : Sinar 

Post a Comment