Saturday 2 August 2014

ISRAEL UGUT MALAYSIA ???


KUALA LUMPUR – Tuduhan yang mengatakan Malaysia menjalin kerjasama ketenteraan dengan Hamas adalah ugutan pertama Israel kepada Malaysia.


Profesor-Dr.Azmi-Hassan

Pakar Geostrategik, Profesor Dr Azmi Hassan berkata, ia juga adalah sejenis taktik perang psikologi yang digunakan oleh Israel.
Menurutnya, Israel secara tidak langsung sebenarnya mahu Malaysia terus berdiam diri dan menghentikan tindakan mengutuk Israel.
Ini kerana Malaysia dilihat sebagai satu-satunya negara Islam yang terus terang menentang kekejaman Israel.
“Dalam kalangan Negara-Negara Pertubuhan Islam (OIC) pada ketika ini, Malaysia adalah paling lantang sekali menentang pencerobohan di Gaza itu kalau dibandingkan dengan negara Arab yang lain.
“Suara Kuala Lumpur adalah begitu penting. Kalau Tel Aviv tidak boleh menekan Kuala Lumpur maka ia boleh mempengaruhi negara Islam yang lain untuk turut bersuara,” jelas Dr Azmi.
Sekiranya Malaysia enggan mempedulikan amaran ini, maka Israel tidak akan teragak-agak untuk terus membongkar beberapa ‘rahsia’ yang tidak benar untuk mencemarkan imej negara.
Tambah beliau lagi, negara-negara Islam berpengaruh yang lain tidak begitu lantang berperang lidah mengutuk kekejaman Israel di Semenajung Gaza.
Dalam pada itu, Dr Azmi juga menegaskan tuduhan yang dipetik daripada akhbar Jerusalem Post yang mengatakan Malaysia memberi latihan kepada ketenteran Hamas untuk menyerang Israel daripada udara adalah tidak berasas.
“Semua ini tidak logik. Kalau Malaysia nak melatih pejuang Hamas ataupun pejuang Palestin meluncur di udara itu adalah satu strategik yang tidak boleh diguna pakai kerana Israel mempunyai pertahanan udara yang cukup ketat,” tegas beliau.
Tegas Dr Azmi lagi, sejak dahulu lagi Malaysia tidak pernah menggalakkan kekejaman dan tiada rekod negara ini pernah melatih pejuang-pejuang Islam.
Jelasnya, walaupun Malaysia menyokong Palestin namun bukan cara Malaysia untuk menunjukan sokongan itu dengan melatih pejuang.
Pihak perisikan Israel Shin Bet (Agensi Sekuriti Israel) sebelum ini menuduh seorang pejuang Hamas yang ditahan mendedahkan dia menerima latihan di Malaysia untuk melancarkan serangan rentas sempadan menggunakan payung terjun.
Menurut Shin Bet, suspek tersebut merupakan seorang komander sebuah unit Hamas yang berjaya ditahan di Khan Younis.

No comments: