Tuesday 20 May 2014

PENIAGA CINA TELUK INTAN MULA NAIKKAN HARGA BARANG..... KATANYA KERAJAAN YANG NAIKKAN....HARAMJADAH !!!! #PRKTelukIntan


Antara perkara paling penting untuk mencipta persepsi adalah dengan melakukan penggubahan pada harga barangan keperluan harian.  Kemarahan para pengundi kepada kenaikan harga barang akan menyebabkan kerajaan menjadi mangsa, sekalipun sebenarnya yang menaikkan harga adalah pihak yang mengapi-apikan mereka.


Itulah antara yang berlaku di Teluk Intan.  Kaedah ini telah didapati sangat berkesan sepanjang PRU13 yang lalu dan beberapa PRK sebelum ini.  Dan memandangkan Teluk Intan serta Bukit Gelugor merupakan kawasan Cina, maka kaedah ini akan menjadi lebih berkesan terutamanya apabila KPDNKK tiak menjalankan tugas mereka, gagal bertindak dan memberikan respons serta menjalankan tugas memantau perkembangan serta perubahan harga barangan.

Tinjauan mendapati pemborong dan peniaga Cina di Teluk Intan telah pun menaikkan harga beberapa barangan, terutama sakali sayur-sayuran, secara mendadak dalam tempoh seminggu.

Secara rambang, kenaikan harga mendadak dikesan di Pasar Besar Teluk Intan melibatkan item-item berikut :  
  • Sengkuang  -  harga di pasaran adalah RM2.60 tetapi untuk orang cina harganya cuma RM0.70
  • Sawi  -  harga sebelum adalah RM2.50. Harga sekarang RM6.00
  • Limau Kasturi  -  harga sebelum adalah RM 3.oo. Harga sekarang  RM12.00
  • Kobis  -  Kobis  -  harga sebelum adalah RM2.50, harga sekarang adalah RM6.00
  • Cili Masak  -  harga sebelum adalah RM6.00, harga sekarang adalah RM9.00
Peningkatan harga dibuat secara menyeluruh dan seragam.  Alasan-alasan yang diberikan juga adalah seragam dan semuanya MENYALAHKAN KERAJAAN serta GST.

Tindakan menaikkan harga barang ini dilihat menjadi senjata utama DAP untuk mengaut undi sebanyak mungkin di Teluk Intan dan Bukit Gelugor malah di seluruh Malaysia.  Para pemborong dan peniaga secara berterus-terang MENYALAHKAN KERAJAAN kononnya kerajaan yang menaikkan harga.

Ironinya ketika ditanya, mengaa kenaikan dilakukan secara mendadak dan siasatan dengan KPDNKK tidak pula menunjukkan berlakunya sebarang kenaikan, jawapan mereka ialah .....HARGA BAJA NAIK maaa....

KPDNKK seharusnya menghantar anggota-anggota penguatkuasa dan pengumuman serta perlaksanaan undang-undang dijalankan dengan secepat mungkin bagi mengelakkan kezaliman dan penganiayaan kepada rakyat oleh pemborong dan peniaga-peniaga ini.  Seharusnya pegawai-pegawai KPDNKK yang sedap duduk di dalam pejabat berhawa dingin mula menjalankan operasi secara nyata, bukannya mengeluarkan pelbagai cerita retorik tentang perubahan harga.

Dan sebarang penguatkuasaan perlu dilakukan secara lebih kerap, bukannya dengan menungggu kedatangan wartawan serta pancaran flash kamera pemberita serta stesem televisyen!!!

Kerrr..... penguatkuasa itu sendiri pun memang penyokong PEMBANGKANG!!!!

No comments: