Wednesday 11 December 2013

SILING HOSPITAL SERDANG RUNTUH LAGI UNTUK KALI KE-6

Runtuhan siling dalam tandas sebuah rumah kakitangan Blok D, Hospital Serdang semalam. - Foto Ihsan akhbar Utusan Malaysia

SHAH ALAM - Kualiti pembinaan Hospital Serdang terus menjadi persoalan apabila insiden siling runtuh kerap kali berulang, termasuk yang terbaru semalam.

Runtuhan yang berlaku semalam menjadikan ia insiden keenam yang dicatatkan berlaku di hospital itu, selepas kali terkakhir dilaporkan pada 4 Disember lalu.

Menurut Utusan Malaysia, insiden semalam berlaku di kuarters yang menempatkan kakitangan hospital berkenaan.

Runtuhan siling dalam tandas sebuah rumah kakitangan di Blok D itu hampir mencederakan isteri dan empat anak kakitangan hospital tersebut.

Menurut laporan itu lagi, kerosakan di kuarters itu bukan hanya melibatkan siling tetapi bahagian lain turut bermasalah seperti lantai menggelembung dan kerosakan paip air.

Akibatnya ramai kakitangan tertekan dengan masalah itu dan dipercayai berpindah sama ada ke kuarters lain atau menyewa di luar.

Berikut info kejadian siling runtuh di Hospital Serdang:-

30 Januari 2011 - Runtuhan di lobi utama hospital, tiada kecederaan dilaporkan.

30 Januari 2012 - Sebilangan orang awam nyaris dihempap runtuhan siling berukuran 10 meter di lobi utama hospital apabila kedian sama berulang.

13 Ogos 2012 - Sekali lagi runtuhan berlaku dan menyebabkan tiga jururawat dan seorang pegawai perubatan cedera.

30 September 2013 - Kakitangan dan pesakit di wad bersalin (PAC) Hospital Serdang cemas apila beberapa keping siling runtuh sekitar 4.30 pagi.

14 November 2013 - Beberapa keping siling berukuran 3 X 3 meter jatuh ke Wad Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU).

4 Disember 2013 - Hampir 10 keping siling runtuh di Zon Merah, Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Serdang berhampiran kaunter jururawat.

9 Disember 2013 - Kuarters kakitangan Hospital Serdang pula mengalami insiden runtuhan siling.


SH

No comments: