Saturday 16 November 2013

SELAIN MARINA MAHATHIR, ISTERI KJ PUN TERLIBAT SISTERS IN ISLAM ...???



Ramai yang tahu tentang COMANGO dan memang ramai yang marah dengan COMANGO yang memperjuangkan hak kaum Nabi Luth di persada antarabangsa. Dan ramai juga tahu NGO Sisters In Islam ( SIS ) merupakan salah satu dalang dibelakang COMANGO.

Punyalah sensitif perkara ini sehinggakan salah seorang ahli Lembaga Pengarah SIS terpaksa mengeluarkan kenyataan akhbar menafikan yang beliau terlibat dalam COMANGO ...... ( walaupun beliau mengakui sebagai salah seorang ahli Lembaga Pengarah SIS ? ) - siapa lagi kalau bukan Marina Mahathir !


Walaupun saya adalah ahli Lembaga Pengarah Sisters in Islam yang juga diantara 54 NGO dalam COMANGO, tetapi saya tidak langsung terlibat dalam proses mengeluarkan laporan COMANGO KLiK

Hmmmm ... tidak pula Marina keluarkan kenyataan mengutuk penglibatan SIS dalam COMANGO, ek ? 

Blogger Helenang ada menulis tentang ini - KLiK. dimana beliau ada menimbulkan satu persoalan tentang keikhlasan Marina - Will she do this – resign as SIS board member – rather than threatening to sue, sue, sue all the accuser(s) and all the media carrying Isma’s flyer?

Daripada sibuk nak menyaman pihak yang menuduh, kenapa tidak Marina berhenti saja dari menjadi ahli Lembaga Pengarah SIS ? 

Tapi ada satu ayat lain dari artikel itu yang menarik perhatian saya -

In fact, SIS not only has Marina on board but Nori Abdullah too, another daughter of an ex-premier (Abdullah Ahmad Badawi) and wife of the “liberal and progressive” Youth and Sports Minister Khairy Jamaluddin. You can say that SIS is quite the glitterati.

Biar betul ..... isteri Ketua Pemuda Umno yang baru memenangi anugerah Shouts Award Khairy Jamaluddin yang juga merupakan Menteri Belia dan Sukan, Nori Abdullah turut sama terlibat dalam Sisters in Islam ? !

Kalau betullah, ini betul2 Progresif dan Liberal punya keluarga nih .....

Saya cek lah laman SIS untuk cari bahan mengesahkan perkara ini dan menemui beberapa info yang mengaitkan Nori dengan SIS.


Caption untuk gambar diatas - Opening Ceremony: Monologue by PuanNori Abdullah, Puan Hanis Husein and Datin Paduka Marina Mahathir


Caption - The three daughters of fomer Prime Ministers of Malaysia joined hands and officiated the opening of the International Consultation on Trends in Family Law Reform in Muslim Countries

Itu bagi satu majlis anjuran SIS pada tahun 2006 - KLiK.
.

Well ... itu tidak membuktikan apa-apa ..... OK, satu lagi, dari laman SIS juga ( KLiK ) ada satu artikel yang pernah diterbitkan tahun 2006 oleh International Herald Tribune mengenai SIS -


( Anwar diatas merujuk kepada bos SIS iaitu Zainah Anwar )

Satu lagi kelebihan utama, Zainah Anwar rapat dengan dua wanita progresif yang punya kabel baik punya iaitu Marina Mahathir, anak kepada mantan PM dan Nori Abdullah, anak kepada PM. 'Beliau sering dengar kata2 anaknya' kata Zainah yang merujuk kepada hubungan Nori dengan ayahnya.


Masih tidak membuktikan apa-apa selain dari hubungan yang rapat antara Nori dengan SIS, kan ?


Ada satu lagi artikel antarabangsa terbitan reporternews oleh wartawan AP-Islamic women struggle for place in hajj ( pada 5 Disember 2009 ) dan didalamnya tertulis satu wawancara dengan seorang peserta haji wanita dari Malaysia yang kebetulan namanya Nori Abdullah -


Dilaporkan Nori Abdullah di atas mengaku sebagai pejuang hak wanita ( feminist ) dan diMalaysia beliau adalah sebahagian dari Sisters in Islam ! Satu kebetulan ?


Apapun yang pasti, Nori Abdullah memang rapat dengan SIS, tapi saya tak berapa nak pasti apakah Nori ahli SIS dan punya jawatan tinggi dalam SIS sepertimana Marina. 

Dan seperti juga Marina, mungkin ada baiknya Nori juga tampil membuat kenyataan apakah beliau tahu dan terlibat sama dengan COMANGO ? 

Isteri Ketua Pemuda Umno, isteri Menteri KBS tuh ...... yang juga merupakan Pemenang Shouts Award 2013 tuh ! Antara pemimpin tertinggi Melayu Islam dalam negara ketika ini, jadi saya rasa perlu sedikit penjelasan dari empunya badan .... tak gitu ?


Kredit to : SUMBER

No comments: