Tuesday 13 November 2012

BETAPA BENCINYA INDONESIA DENGAN MALAYSIA.... AKTIVIS BAKAR BENDERA, POLITIKUS GESA STOP DIPLOMATIK..!!!!!

ARTIKEL 1 :



JAKARTA - Isu tiga anggota polis Malaysia yang didakwa merogol seorang wanita rakyat Indonesia di Pulau Pinang baru-baru ini menyebabkan sekumpulan penunjuk perasaan berdemonstrasi berhampiran kediaman Duta Besar Malaysia ke Indonesia, di Jalan Patra Kuningan Utara di sini pada Selasa.


Dalam demonstrasi pada pukul 1 petang itu, kira-kira 20 orang yang mewakili kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) mendesak kerajaan Indonesia mengusir Duta Besar Malaysia dari republik itu selain bertindak membakar bendera Malaysia bagi menunjukkan kemarahan terhadap kejadian yang berlaku ke atas wanita berusia 25 tahun itu.

Demonstrasi itu diadakan kira-kira 100 meter dari Kediaman Rasmi Duta Besar Malaysia itu kerana pihak polis Indonesia telah menutup jalan di hadapan kediaman itu dan menghalang kumpulan penunjuk perasaan daripada beraksi di hadapan kediaman itu.

Kumpulan penunjuk perasaan itu turut mendesak Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono bertindak tegas berhubung kejadian itu dengan mengusir Duta Besar Malaysia ke Indonesia dari republik itu.

Mereka menyalahkan Yudhoyono yang didakwa gagal melindungi warganegara Indonesia di Malaysia dan meminta Presiden Indonesia itu mengundurkan diri jika beliau gagal mengusir Duta Besar Malaysia.

Dalam demonstasi selama 50 minit itu, beberapa peserta termasuk kanak-kanak dan wanita memegang kain sepanduk berwarna merah yang antara antara lain bertulis 'Usir Duta Besar Malaysia, Ganyang dan lawan Malaysia'.

Pasukan Polis Indonesia, termasuk anggota dari unit pemusnah bom, mengawal ketat di kawasan sekitar Kediaman Rasmi Duta Besar Malaysia itu sepanjang demonstrasi berlangsung.

Sejumlah besar anggota polis Indonesia turut berkawal di luar bangunan Kedutaan Besar Malaysia di Jalan H.R. Rasuna Said, Kuningan bagi mengawal keadaan jika berlaku demonstrasi di situ, namun bas yang membawa kumpulan dari Bendera itu hanya melalui kawasan itu. - Bernama


ARTIKEL 2  :



REIKE : HENTIKAN HUBUNGAN DIPLOMATIK INDONESIA - MALAYSIA
Oleh : Oris Riswan Budiana - detikBandung

Bandung  -  Anggota Komisi IX DPR RI Rieke Diah Pitaloka mendesak Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menghentikan hubungan diplomatik dengan Malaysia. Itu setelah terjadi dua kasus yang berdekatan jaraknya.

Kasus pertama adalah adanya iklan 'maid on sale' dengan imbalan diskon. Iklan itu menganggap TKI sebagai barang yang melecehkan harkat dan martabat bangsa Indonesia.

Kasus terbaru adalah tiga hari lalu. Seorang TKI mendapat pelecehan seksual oleh tiga polisi Malaysia.

"Saya mendesak Presiden menghentikan hubungan diplomatik dengan Malaysia karena pelanggaran HAM terhadap TKI terus terjadi di sana," ujar Rieke usai kunjungan ke Trans Corp Biro Bandung, Jalan Lombok, Selasa (13/11/2012).

Selain mendesak penghentian hubungan diplomatik dengan Malaysia, Rieke juga menawarkan opsi lain. "Kalau tidak, berlakukan kembali moratorium pengiriman TKI ke Malaysia," tegasnya.

Ia berharap, kejadian pelanggaran HAM, khususnya terhadap para TKI di Malaysia tidak lagi terjadi.


***Tak sedar ke, ramai orang Indonesia mencari sesuap rezeki di Malaysia.... sama ada secara sah atau haram. Ramai juga yang melakukan jenayah di Malaysia dan ramai rakyat menjadi mangsa jenayah mereka..... !!!

5 comments:

Anonymous said...

Bukan suara majoriti pak.
Ini hanya si bangang yang mengaku bijak.
Polis dajjal yang melakukan demikian akan di rogol juga di penjara nanti oleh tahanan lain.
Itu binatang pak ya.

Anonymous said...

Indon ni berlagak sangat. Hantar saja org2 dia yang ada kat Malaysia ni balik. Bukannya semua baik pun...menyemak Chow Kit adalah.

Anonymous said...

Ramai balak2 indon perdayakan wanita malaysia, ajak kawin lari, bawak balik indon. di indon dijadikan kuli/hamba utk cari makan, balak2 goyang kaki.... aje mmg bangsat!

Anonymous said...

Bukan hanya wanita malaysia terpedaya pujuk rayu mat indon, tp jantan idung belang malaysia pun ramai yg tersungkur di kaki minah indon. katanya minah indon layan first class. Yo lah 1st class, itu hanya alasan mereka nk tinggal di malaysia yg lebih aman, mewah dan selesa.

Unknown said...

hei babi,banyak bicara,