Thursday 6 September 2012

MARKAS BARU FACEBOOK

California, AS - Meskipun sedang berhadapan dengan ketidakpercayaan pasar di  bursa saham, setelah nilai sahamnya masih terumbang ambing, Facebook ternyata tetap menjadi jejaring laman sosial terbesar di dunia.

Maka, rancangan untuk membuat markas yang sangat megah pun terus dibuat Mark Zuckerberg. Tentu menarik mencari tahu seperti apa rekabentuk dan wajah rangkaian bangunan yang disebut sebagai kampus Facebook itu.

Zuckberger sendiri telah menyuruh arkitek ternama, Frank Gehry, sebagai perekabentuk dalam rancangan ekspansi besar-besaran ibupejabat Facebook di Menlo Park, California tersebut.

Diklaim, markas baru yang telah direnovasi ini akan menjadi 'rumah' yang sangat nyaman bagi ribuan pekerja Facebook dalam berkarya.


 Berikut adalah rekabentuknya seperti dipetik dari The Wall Street Journal, Rabu (5/9/2012)

1. Konsep Inovatif






Inilah Frank Gehry --  yang berada di sebelah kanan Mark Zuckerberg  -- yang bertugas mencari idea kreatif dalam merekabentuk pejabat pusat Facebook yang baru.

Tentu Zuckerberg menginginkan sesuatu yang istimewa dari markas barunya ini.  Gehry harus bijaksana memutar otaknya untuk memenuhi permintaan klien kelas atasan tersebut.

Hingga akhirnya Gehry datang dengan suatu konsep yang cukup diterima oleh Zuckerberg. 

"Tujuan saya adalah untuk merancang pejabat Facebook dengan lingkungan yang dapat mendorong budaya inovatif yang telah (Mark Zuckerberg dan Facebook) ciptakan," ujar Gehry.

Terdengar sederhana dan klise tentunya. Namun kita lihat saja bagaimana realisasinya ketika di paparkan.....

2. Ruang Terbuka yang Besar




Salah satu langkah awal Gehry dalam merancang kampus Facebook yang baru adalah dengan membuat satu ruangan yang sangat besar untuk dapat menampung para pekerjanya.

Boleh dihitung, ruangan yang dimaksudkan adalah yang berkonsep open room. Jadi, para pekerja dapat bekerja dalam satu wilayah dan dapat berinteraksi dengan cepat.

"Mark (Zuckerberg) mengatakan kepada saya bahwa impiannya adalah dapat mengumpulkan semua pasukannya dalam satu ruangan. Ini adalah cabaran sekaligus penghargaan bagi saya untuk membantu Mark dan pasukannya untuk membuat pekerjaan terbaik," kata Gehry.

Namun bukan bererti tak ada tempat yang memiliki privasi di markas Facebook ini. Tetapi, sejumlah ruangan-ruangan khusus untuk menjaga privasi itu tetap akan dibuat juga

Kelihatan dalam gambar adalah Gehry dan Zuckerberg yang sedang berbincang dengan Craig Webb, salah satu partner Gehry.

3. Ruang Hijau




Kelihatan suasana kehijauan sangat terasa di rangakaian bangunan yang direka.

Sudut hijau juga merambah rooftop  (bagian atas bangunan). Dimana pepohonan rendang menjadi penghias yang menyegarkan.

Dalam keterangan rasminya, Facebook mengatakan bahawa perhatian mereka yang tinggi tentu saja juga mengarah ke bahagian outdoor. Dimana mereka ingin menggunakan banyak gaya rekaan dalaman dan menanam bertan-tan pohon di dalam tanam.

"Itu pun belum cukup, sebab kami juga ingin membuat taman rooftop," tulis Facebook.

4. Tanda 'LIKE'




Ini juga merupakan salah satu sudut detail rekabentuk markas baru Facebook. Jika diteliti, boleh nampak dengan jelas bangunan yang di dindingnya ada gambar 'thumbs-up' atau 'Like' yang sangat sinonim dengan jejaring sosial itu.

Rekabentuk ini dibuatkan Gehry untuk kampus barat Facebook. Tambahan, pepohonan hijau menghiasi berbagai sudut bangunan, tak terkecuali bahagian atasnya.

Sementara di bahagian sisinya terdapat jalur pejalan kaki dan kenderaan yang dipisahkan dengan wilayah hijau.

5. Bahagian Atas


Jika dilihat dari bahagian atas maket ini,  jelas kelihatan bahawa markas Facebook sangat luas. Dari hujung ke hujung wilayah dipenuhi dengan warna hijau pepohonan rendang.

Di salah satu sisi juga ada danau untuk menyerlahkan lagi  kesan hijau  di lingkungan pejabat gergasi  jejaring sosial ini.

Dijangkakan aktiviti break ground akan dimulai pada awal tahun 2013 dan diharapkan kerja-kerja construction dapat dilakukan dalam waktu yang tidak terlalu lama.


Andai siap sepenuhnya... markas baru ini dijangkakan dapat menjadi 'syurga' untuk bekerja bagi  seramai 2,800 Engineer

No comments: