Thursday 17 May 2012

BILA MAHFUZ OMAR BICARA TENTANG AKADEMI UNDANG-UNDANG....

mahfuz



Beberapa pemimpin PAS semalam mengutuk cadangan kerajaan yang bercadang untuk menghidupkan kembali “Malaysian Academy of Law Bill” atau Akademi Undang-Undang yang pernah cuba ditubuhkan pada tahun 2002 sebagai pertubuhan alternatif menggantikan Majlis Peguam.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz baru-baru ini menyuarakan cadangan itu ekoran pendirian Majlis Peguam kini yang lebih mirip kepada parti politik berbanding sebuah pertubuhan yang bebas dari pengaruh politik.

Antara yang mengecam cadangan ini ialah dua “pakar think tank” PAS, Dzulkefly Ahmad dan Mahfuz Omar. Sebagaimana maklum, kedua-dua “pakar” ini begitu hebat mengeluarkan kenyataan-kenyataan bodoh dan menggelihatikan rakyat dengan kebebalan mereka.

Dzulkefly menyifatkan penubuhan akademi undang-undang itu sebagai tindakan yang tidak demokrasi, manakala Mahfuz Omar yang lebih dikenali sebagai “Mr. Bean” itu pula berpendapat bahawa cadangan tersebut disebabkan Majlis Peguam tidak memihak kepada kerajaan BN.

Persoalannya, benarkah penubuhan akademi itu melambangkan satu tindakan yang tidak demokrasi?

Sebenarnya, sebagai bekas pelajar jurusan undang-undang, saya berpendapat penubuhan akademi itu sebagai satu usaha yang menyemarakkan semangat demokrasi dan bukannya mematikan amalam demokrasi di kalangan para peguam.

Sekiranya hanya ada satu sahaja pertubuhan yang mewakili suara para peguam di negara ini, maka para peguam tidak punya pilihan lain selain dari menyertai Majlis Peguam. Dan apakah tindakan memonopoli keahlian pengamal profesional tanpa pilihan alternatif itu dianggap sebagai demokrasi?

Sebenarnya, sebelum para mahasiswa jurusan undang-undang menamatkan pengajian lagi, mereka sudah merungut tentang Majlis Peguam, termasuk saya. Bagi kami, sekiranya tidak mendaftar di dalam Majlis Peguam, maka berkemungkinan besar kami agak payah untuk mendapat tempat di dalam bidang perundangan di negara ini.

Apakah itu satu bentuk amalan demokrasi apabila terpaksa menyertai satu pertubuhan dalam keadaan terpaksa?

Justeru, ramai dikalangan kami yang terpaksa mendaftar diri dan sama sekali tidak aktif di dalam pertubuhan itu. Keahliannya hanya sekadar ada sahaja. Malah saya sendiri enggan tunduk mendaftar di bawah Majlis Peguam selepas Allayarham Raja Aziz Addruse tidak menjadi Presidennya.

Mengapa? Ini adalah kerana saya melihat Zainur Zakaria yang ketika itu mengambil alih kerusi Presiden Majlis Peguam sebagai “bayangan Anwar” yang cuba menerapkan unsur politik berpihak dan tidak lagi  berperanan sebagai sebuah pertubuhan yang bebas dan neutral.

Jadi, dengan cadangan menubuhkan Akademi Undang-Undang, saya kira ia adalah satu langkah positif dan bakal menjadi saingan alternatif sihat untuk “mengajar” Majlis Peguam tentang erti sebuah pertubuhan undang-undang yang perlu mengekalkan identiti tidak berpihak!

Mengenai padangan Mahfuz Omar, apalah sangat yang dia faham mengenai prinsip undang-undang? Apakah tahap Iqnya mampu menangkap apa yang dicadangkan mengenai pertubuhan undang-undang yang berintergriti?

Bukanlah mahu menghina Mahfuz, tapi rasanya dia tidak layak bersuara mengenai Akademi Undang-Undang. SPM pun dia “tak lepas”, tapi berlagak lebih bagaikan dia memiliki LLB. Elok minta dia ambil periksa SPM sekali lagi, manalah tahu kalau nasibnya baik dan lulus kali ini…

Justeru itu, sebagai bekas ahli yang aktif di dalam “The Hammer Of Justice” dahulu, saya menyambut baik cadangan kerajaan yang mahu menghidupkan kembali Akademi Undang-Undang itu. Sama ada ia akan berjaya atau tidak, ia bergantung kepada kesungguhan para peguam untuk membersihkan identiti mereka yang dibusukkan oleh Majlis Peguam sebelum ini.

Kalau mahu terus dilihat sebagai “peguam-peguam yang busuk”, para peguam boleh kekal bersama Majlis Peguam. Dan jika rasa mahu mengharumkan kembali nama dan peranan seorang peguam yang sebenar, maka sokonglah Akademi Undang-Undang. Itu adalah satu langkah pertama yang positif dan tak rugi mencubanya..

SUMBER :  MyKMU

No comments: