Thursday 17 May 2012

ANWAR PERNAH RAYU UNTUK SERTAI UMNO SEMULA...


PENDEDAHAN Senator Ezam Mohd. Noor bahawa Anwar Ibrahim pernah merayu kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi agar membawanya masuk ke dalam UMNO semula, menarik untuk diteliti tentang siapa Anwar sebenarnya dalam perjudian politiknya ingin menjadi Perdana Menteri.


Ezam berani mendedahkan hal ini kerana dia hadir dalam pertemuan antara Wan Azizah dan anak-anak dengan Tun Abdullah. Sekiranya ia tidak benar Wan Azizah boleh menafikan dan Tun Abdullah tahu apa yang berlaku.


Hairannya mengapa Anwar masih lagi ingin menyertai UMNO sedangkan dalam kenyataan reformasinya - UMNO, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan kerajaan adalah zalim memecat dirinya sebagai Timbalan Perdana Menteri.


Dalam menyatakan UMNO zalim tentu ada muslihat hasrat itu dibuat. Analisis yang ada ialah Anwar tahu bahawa menerusi UMNO peluangnya untuk naik ada. Mujur Tun Mahathir menyedari bahawa dari sudut integriti, Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri.


Walaupun di peringkat awal pemecatan sehingga Anwar ke penjara, ramai orang turut simpati dengannya. Hari ini masyarakat semakin tahu mengenai masalah moral Anwar yang tersangat banyak dan Anwar tidak mampu menafikan mahupun menyaman supaya dirinya ‘Bersih’ dan integritinya terpelihara.


Menariknya pendedahan Ezam itu adalah mengapa Anwar masih mahu memilih UMNO sebagai platform perjuangan politiknya sedangkan pendekatan yang diambil sehingga kini terus menerus menghina UMNO, seolah-olah apa yang berlaku terhadap dirinya adalah konspirasi UMNO untuk menyekat Anwar sampai ke Putrajaya.


Maka Anwar mula mengubah strategi. Berkawan dengan Pas dan bersahabat dengan DAP dalam pakatan pembangkang untuk sampai ke Putera Jaya. Kalau benar Anwar seorang pejuang Islam seperti yang ditunjukkannya dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dulu, logiknya Anwar elok masuk Pas. Tetapi mengapa Anwar enggan masuk Pas. Tentu ada muslihatnya.


Pas pula diajak oleh Anwar bersama dengan DAP membentuk pakatan pembangkang sedangkan DAP mendukung faham sosialis demokratik. Saya masih ingat Nik Aziz pernah menolak Dr. Syed Husin Ali menjadi calon di Kota Bahru atas alasan berfahaman sosialis.


Pas dan Anwar tahu bahawa DAP tidak boleh menerima hukuman hudud Pas. Kata Karpal Singh “langkah mayat saya dulu". Dasar Pas dan DAP ialah antara bumi dan langit bandingannya. Tetapi mengapa sanggup mengetepikan perjuangan Negara Islam dan menukarnya kepada Negara Berkebajikan. Mengapa sanggup menolak prinsip al-Quran dan kini berkiblat kepada Buku Jingga.


Ia juga adalah muslihat Anwar untuk sampai ke Putrajaya. Diwujudkan dedalu untuk meresapi pemikiran ulama sehingga imej Pas hari ini bertukar menjadi Parti Berkebajikan Malaysia.


Sebab itu ceramah Dr. Hasan Ali di Kelantan iaitu di Pasir Mas dan Pasir Puteh baru-baru ini dihadiri oleh ribuan manusia. Itu memberi petanda ada perkembangan menarik dalam politik Kelantan.


Abdul Hadi Awang terus berbalah dengan Karpal Singh mengenai hukuman Hudud. Harun Taib sebagai Ketua Ulama memberi respons yang tegas. Naib Ketua Pemuda Pas juga membuat kenyataan yang sama. Ini belum memerintah dan mendapat kuasa. Bagaimana mungkin sebuah kerajaan boleh terbentuk sekiranya isu-isu dasar tidak selesai.


Lebih mengejutkan beberapa hari yang lalu Abdul Hadi membuat kenyataan bahawa Pas sedia bermuzakarah dengan mana-mana pihak termasuk UMNO walau pun ada celahan daripada Mahfuz Omar mengecualikan UMNO.


Mengapa tiba-tiba kenyataan ini dibuat. Apakah kerana UMNO sedang menerima dukungan rakyat dan Pas rasa terdesak dengannya. Apakah kenyataan Abdul Hadi disetujui oleh Nik Aziz yang selama ini dilihat sebagai penghalang kepada perpaduan ummah.


Apakah ia juga disetujui oleh Anwar yang terlalu dendam akan UMNO. Dengan krisis integriti yang dihadapi oleh Anwar, Azmin dan Wan Azizah, PKR tidak berada dalam imej yang baik. Bila isu hudud menjadi polemik, hubungan Pas-DAP akan terus tegang.


Hal ini yang meresahkan Anwar dan Nik Aziz yang memang diketahui memiliki rasa dendam dan benci terhadap UMNO rakan seagama dan sebangsa dengannya dan tiba-tiba ingin bermuzakarah dengan UMNO pula. Pelik bin ajaib.

No comments: