Saturday 21 April 2012

RANKING DUNIA HARGA PETROL MALAYSIA


Perhatikan kedudukan Malaysia dalam ranking harga petrol sedunia yang terkini. Kedudukan Malaysia betul-betul berada di bawah negara-negara pengeluar minyak yang terbesar di dunia. Malah kedudukan negara kita jauh lebih baik berbanding beberapa anggota OPEC yang lain iaitu, Angola dan Iraq.

Memang betul Malaysia ini negara pengeluar minyak, tetapi kuantitinya terlalu kecil sehingga tidak layak menjadi anggota OPEC pun. Itupun beza harga dengan Arab Saudi hanya 0.40 sen Euro sahaja (kira-kira RM1.50 sahaja).

Cuba cari pula negara-negara jiran kita yang kita boleh pandu kereta terus dan isi petrol di sana. Hanya Indonesia (bekas anggota OPEC) yang kelihatan, malah negara contoh yang sering diagung-agungkan DAP dan fuckatan, iaitu Singapura, entah ke berapa kedudukan rankingnya.

Jadi, kepada sesiapa yang masih merasakan Kerajaan BN tidak berkebajikan dan mengenakan harga minyak yang tinggi, maka, sila-silakanlah mengisi petrol anda di Thailand atau Singapura (mana lebih selesa).

Bukankah mereka lebih berkebajikan dan pandai menguruskan ekonomi berbanding Kerajaan Melayu BN yang hanya tahu menyeleweng dan rasuah ini?!!

*Tahun 1990-an, ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan, rakyat membayar cukai minyak (yang digelar duti petrol) sebanyak RM0.50.Anwar kutip cukai, bukan bagi subsidi. Itupun ada hati hendak hapus PTPTN! - http://www.mymassa.blogspot.com

2 comments:

Anonymous said...

serabut la aku tgok iklan kat atas ni..

Anonymous said...

Iklan ni mcm dengki kat blog ni aja. Leh dikatakan setiap new posting, pasti iklan ni menyibuk...dh tak laku sgt ke???