Monday 6 February 2012

BIADAP!!! TITAH SULTAN PERAK DIPERLEKEHKAN SECARA TERBUKA!!!


Twitter timeline Sivarasa Rasiah dari PKR yang aku baca tadi agak kurang ajar kerana komen beliau berkenaan artikel Malaysiakini yang bertajuk 'Perak sultan calls for return to 'honorable leadership''


Jawapan balas beliau dalam artikel itu seolah-olah menyindir titah Sultan Perak


Malah komen-komen di laman web Malaysiakini berkenaan posting berkenaan juga agak keterlaluan kerana seolah-olah mempermainkan titah Sultan Perak. 


Antara yang saya anggap agak kurang ajar ialah komen berikut dari nickname 'wanderer'

wanderer Well said Sultan Azlan but, you were part of the problem..or rather, you have created dishonorable men to be leaders of your State. How do you explain your sudden increase of wealth to your family company Gamuda during the time of the Perak political crisis? Is that 'honorable leadership' you are referring to? Show by example first, you have lost your color!

Beliau dengan agak sinis dan kurang ajar mengatakan Sultan adalah sebahagian dari masalah , atau Sultan sendiri yang memilih orang yang tidak sepatutnya menjadi pemimpin di negeri Perak. Beliau juga mempersoalkan bagaimana kekayaan sultan boleh meningkat secara mendadak melalui syarikat Gamuda yang dikatakan milik kaum kerabat semasa krisis politik Perak. Dan orang yang memberi komen ni mengakhiri komen beliau dengan nada yang paling sinikal seolah-olah Sultan memberikan titah seperti 'cakap tak serupa bikin' 





Hampir kesemua komen-komen diberikan diatas menunjukkan tiada lagi rasa hormat kepada Sultan Perak. Saya berpendapat sindiran-sindiran sebegini menjatuhkan maruah seorang Sultan. Hilang sudah rasa hormat generasi sekarang kepada seorang Sultan . Titah yang diberikan seolah-olah dipermainkan dan diperkecilkan. Adakah hal-hal sebegini patut didiamkan sahaja ? Agak jelas tindak-tanduk tidak menghormati Sultan semakin berleluasa dari hari ke hari . Adakah institusi kesultanan / raja akan terus diperlekehkan pada masa akan datang ?

<<  MB  >>


3 comments:

Anonymous said...

MENJUNJUNG KASIH TUANKU.

DAULAT TUANKU !
DAULAT TUANKU !
DAULAT TUANKU !


arjuna waspada
changkat lobak.

Anonymous said...

Sultan dan institusi raja adalah benteng terakhir orang2 melayu di bumi tanahair sendiri ini... belum memerintah negara dh memperlekehkan sultan. agaknya kalau lah dapat memerintah negara....????

Anonymous said...

DAULAT TUANKU!!!

Rakyat Malaysia wajib undi BN demi kedaulatan agama islam, sultan, bangsa dan tanahair!!