Friday 9 December 2011

BONGKAR - PERBEZAAN AHLI SUNNAH WAL-JAMAAH DAN WAHHABI - PART 1

















BERSAMBUNG KE PART 2

 Wahhabiy adalah fahaman /gerakan Muhammad bin Wahhab. Lahir tahun 1115 H dan meninggal 1206H. Agresif dan ganas tapi berselindung mengatakan Ahlus Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ).


Mengatakan tahlil tidak boleh, tiada zikir selepas solat, tidak dibolehkan bacaan Al-Quran untuk orang yang meninggal dunia, tidak boleh membaca surah Yaasin pada hari Khamis kerana tidak ada dalil yang mengatakan demikian. 


Boleh mengetahui lebih lanjut siapa sebenarnya Wahhabi melalui buku tulisan Ustaz Zamihan.


Berhati2 dengan golongan ini kerana mereka akan mengatakan mereka salafi, ASWJ. Salafi adalah generasi umat Islam yang awal iaitu Nabi Muhammad saw, para sahabat, tabi'in dan hidup dalam lingkungan sebelum hijrah hingga 300 dan 500 tahun selepas hijrah.

Fahaman wahabi menular secara halus, ramai ustaz glamer dari golongan ini. Ada yang kata ikut Al-Quran dan hadis, mereka tidak guna ijhmak ulamak dan qias kerana mereka mengatakan zaman Rasulullah saw tidak berbuat demikian dan tidak ada dalil serta bidaah dan sesetengahnya kasar dan biadap. 

Kalau setakat fikh berbeza masih boleh diterima, tetapi jika telah melibatkan akidah seperti mengatakan Allah bertempat contoh dilangit, berkaki, duduk atas kerusi. Membayangkan Allah berjisim maka ditolak dan dikatakan telah kufur, ada ustaz yang mengatakan ibubapa Nabi saw kafir. Mereka menghina ulama terdahulu contohnya Imam Syafie, Imam Ghazali dan ramai lagi, menolak mempelajari sifat 20 dan banyak lagi (lihat seperti diatas).

Mulut mereka manis..berkopiah, bersongkok, berjubah tapi tidak memakai serban. Ada wahhabiah yg hina ulama pakai serban dengan mengatakannya macam sikh. Tembelang mereka tidak terbongkar pada mulanya kerana mahu 'cari makan'..namun begitu sekarang dipercayai ramai yang begitu kerana mahu menarik undi dari orang Islam....

Wallahu'alam...............

No comments: