Thursday 20 October 2016

TIADA SUBSIDI... BAYARAN PENUH DI HOSPITAL KERAJAAN ???


Oleh Dr Abdul Rahman Abdul Kadir

**Penulis adalah Doktor Pakar di Hospital Kerajaan. Jawapan ini disiarkan dalam bentuk asal yang dikutip dari Facebook beliau. Kami memohon maaf atas ringkasan bahasa dan ejaan.)


Sepanjang hari ini saya telah menerima banyak pertanyaan berkenaan dgn surat seperti di dalam gambar. Surat berkenaan adalah berkenaan perkhidmatan Full Paying Patient (FPP).

Ia menimbulkan panik kononnya selepas ini perkhidmatan hospital kerajaan akan mengenakan bayaran penuh kepada pesakit. Mcm biasa ramai yang mengambil kesempatan demi agenda politik dan tak kurang juga agen insurans yg menakut2kan masyarakat agar membeli insurans.

Sebenarnya perkhidmatan FPP ni sudah agak lama berjalan di sesetengah hospital kerajaan. Ia diperkenalkan agar pesakit yang mahu membayar sepenuhnya kos pembedahan di hospital kerajaan dapat melakukan sedemikan.

Mungkin agak pelik bagi ramai orang mengapa pesakit mahu membayar melalui konsep FPP ini sedangkan perkhidmatan yg disubsidi hampir 95% oleh kerajaan boleh dikecapi mereka.


Dan ramai juga akan berkata, dari bayar doc hospital kerajaan, lagi baik pergi ke hospital swasta. Jauh lebih selesa, berprestij dan cekap.

Jadi kenapa memilih FFP ini? Apa yang ramai tak tahu adalah, ada pakar2 bedah hospital kerajaan yang jauh lagi terer dari doktor pakar di hospital swasta. Malah doktor2 pakar hospital swasta yg ternama juga adalah bekas murid para sifu2 dan mahaguru2 doktor ini yg bermastautin di hospital kerajaan.

Jika anda mengambil pakej FFP ini, anda bebas untuk memilih sifu2/doktor2 tahap dewa ini utk rawat anda secara peribadi kerana anda membayar depa. So surgery mmg akan dilakukan sendiri secara personal oleh pakar yg anda pilih pilih.

Bagi pesakit yg tak mampu bayar, usah risau….pembedahan anda tetap akan dilakukan oleh doktor2 pakar tapi anda tak boleh memilih. Ikut nasib…kalau anda dibedah oleh doktor legend tu untunglah, kalau tak dapat, anda tetap dirawat oleh doktor2 pakar yg cemerlang dan cekap.

Giliran menunggu pembedahan tetap memgikut keutamaan berdasarkan urgency dan emergency sesuatu kes. So tidak ada isu pesakit FFP diberi keutamaan potong que dan mengabaikan pesakit yang tidak mampu.

Disebabkan depa bayar penuh, depa layak lah duduk di dalam wad kelas 1 (itupun jika stabil). Lalu adalah yang akan kata, kami bayar cukai, kenapa kami tak dapat duduk wad kelas 1 tapi yg FFP ni dapat? Jawapannya, hangpa ingat pesakit FFP ni tak bayar cukai ka?

Kenapa sistem perkhidmatan ini diadakan?

Ia adalah usaha kerajaan utk elakkan doktor2 legend ni blah pergi ke swasta. Bagi depa peluang buat duit sikit.

Depa ni kalau gi private gaji depa boleh jadi 5-6X ganda dari apa yang depa dapat sekarang. Tapi depa pilih utk stay kat government.

Tak banyak pun depa dapat dr FFP ni, tapi jadilah dari tak dapat langsung macam sebelum ni.

#Kesimpulan:

1. Sistem FFP ni adalah pilihan. Pilihlah kalau anda mampu. Kan hangpa bising doktor pelatih pasang jarum anda…kalau anda ambik FFP ni, doktor pakar tu sendiri patutnya mai pasang jarum utk anda. Tak mau ka?

2. Bagi pesakit yg tak mampu usah risau, rawatan berkualiti tinggi tetap akan dinikmati oleh anda dengan subsidi melampau (hampir 95%) oleh kerajaan Malaysia.

3. Kalau hangpa marah jugak dgn FFP ni, berkempenlah beramai2 menaikkan gaji doktor agar menjadi setara seperti yang dinikmati oleh rakan2 kami di swasta. Barulah tiada doktor yang lari ke swasta.

4. Kalau takmau tolong kempen naik gaji kami dan tak mau jugak ada FFP ni, belilah insurans dan pergi ke hospital swasta yang anda suka.

sumber MYKMU

No comments: