Sunday 19 April 2015

PENGASINGAN LELAKI DAN PEREMPUAN SEMASA KONSERT ???

Lelaki Dan Perempuan Perlu Diasingkan Semasa Konsert - JAKIM

Penonton lelaki dan wanita perlu diasingkan semasa konsert, ia adalah berdasarkan garis panduan baru yang dirangka oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurut Jakim, dalam seksyen berkaitan penganjuran acara hiburan hadirin berlainan jantina di dalam program hiburan tidak dibenarkan bercampur lelaki dan perempuan di khalayak.

Garis panduan ini telah diluluskan pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke-107 yang diadakan pada 10 dan 11 Februari tahun ini.
Ia juga dinyatakan bahawa penganjur konsert tidak sepatutnya membenarkan pergaulan bebas antara lelaki dan wanita semasa konsert diadakan atau pun semasa latihan.
Garis panduan tambahan yang diperkenalkan ialah penganjuran konsert tidak ada unsur-unsur ritual, tanda-tanda atau simbol-simbol yang bertentangan dengan ajaran Islam, sama ada secara langsung atau tidak langsung;.
Segala perbuatan yang dilarang dalam Islam atau maksiat, atau perkara-perkara yang boleh membawa kepada huru-hara atau gangguan ketenteraman awam tidak dibenarkan.
Turut disenaraikan adalah garis panduan konsert meliputi lagu, klip video, lirik dan persembahan.
Sebelum ini, telah berlaku beberapa kes konsert yang menjadi kontroversi melibatkan remaja Islam yang mendapat kritikan ramai terutamanya konsert K-pop di mana artis lelaki dari Korea Selatan itu telah memeluk dan mencium peminat Melayu perempuan di atas pentas yang menjadi viral.
Jakim Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha berkata kejadian itu “memalukan Malaysia dan masyarakat Islam”.
Pada 2 April 2015 lalu, Menteri Komunikasi dan Multimedia Menteri Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata penganjur konsert kontroversi tersebut telah disenaraihitamkan.
Shabery berkata aktiviti penguatkuasaan dengan agensi-agensi lain yang berkaitan dan pihak berkuasa tempatan telah diperbaiki untuk mengelakkan kejadian itu daripada berulang.
Sumber : SK

No comments: