Thursday 12 June 2014

KAJIAN UM : SYARIKAT MILIK CINA LANCAR 'PERANG DISKRIMINASI' KAUM MELAYU ???


Ini adalah kajian dua orang pensyarah kanan Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya.

Apa yang dihasilkan adalah berdasarkan suatu kajian mereka terhadap syarikat-syarikat di sini dengan menghantar ‘resume’ kelayakan calon rekaan terdiri dari Melayu dan Cina yang mempunyai kelayakan yang hampir serupa yang baru lulus universiti kepada syarikat yang mengiklankan kerja kosong.

Analisa jumlah panggilan untuk di temuduga hasil dari permohonan yang mereka hantar itu mendapati secara keseluruhan 22.1% daripada pemohon Cina menerima panggilan untuk ditemu duga berbanding dengan hanya 4.2% pemohon Melayu yang dipanggil.

Dr Lee berkata mereka amat berhati-hati memastikan resume yang dihantar adalah hampir sama dari segi kualiti antara pemohon Melayu dan Cina untuk mengetahui apakah pemilihan berdasarkan bangsa pemohon.

1. Didapati 24% pemohon berbangsa Cina dipanggil untuk temu duga berbanding hanya 6.8% pemohon Melayu diterima untuk temuduga bagi syarikat milik Cina.

 2. Didapati 6.8 % graduan Cina berbanding hanya 4.8% untuk graduan Melayu di syarikat yang di miliki Melayu.

3. Didapati 22.9% calon Cina dipanggi untuk temu duga manakala tidak seorang pun calon Melayu menerima panggilan.

Graduan Melayu didikriminasi oleh syarikat cina walaupun mereka adalah golongan majoriti dalam negara Malaysia.

Bila kita sebut perkataan sahaja "melayu".. kita akan dituduh rasis oleh pecacai DAP dan cina DAP serta orang "melayu" pakatan rakyat. Itu realiti yang orang Melayu lalui sekarang. SUMBER

No comments: