Tuesday 17 December 2013

SORANG LAGI MENTERI 'MULUT BANGANG' .... !!!


TERKADANG pelik dengan sikap orang cerdik pandai dan berpelajaran tinggi ni..... Lebih-lebih lagi jika ianya adalah seorang Menteri Kabinet ..... Macam mana aku tak kata bangang...Ketika ayam naik harga.....rakyat disuruhnya jangan makan ayam, makan ikan.  Apabila rakyat protes pasal harga ikan terlalu mahal, disuruhnya pulak makan ikan masin jer... Terkini, apabila heboh diperkatakan, tol akan naik mulai tahun depan, semakin bangang pulak perkataan-perkataan yang terkeluar.... dikatanya tak usah ikut lebuhraya, ikut jalan lama atau jalan kampung yang tiada tol....!!!


Kalau dicakap tak sekolah....sahih melayang mikrofon tu!!! Apsal pendek akal sangat? Tapi itulah ayat yang keluar dari Menteri Kabinet BN yang BIJAK TERLAMPAU ketika memberi komen berhubung rungutan rakyat yang tidak bersetuju dengan ura-ura kadar kenaikan tol mulai tahun hadapan. Agaknya menteri-menteri ni disediakan skrip seperti itu ke..??? Jika tidak apsal sama je bangang sesama depa!!!



Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu, kenaikan tol yang bakal berlaku tahun hadapan adalah munasabah. "Kami sediakan jalan alternatif kepada mereka sedia bayar dengan kadar premium. "Bagi mereka yang fikirkannya ia terlalu mahal, mereka ada pilihan untuk tidak gunakan jalan tersebut," kata Abdul Wahid di Putrajaya hari ini.

Lepas ni, harap kebangangan tu  tidak berjangkit ke menteri-menteri kabinet yang lain. Manalah tau, kalau-kalau ada yg cakap macam ni pulak :

Ron 95 naik   -   kayuhla basikal.... atau jalan kaki..... sapa2 yg duduk kat tepi sungai tu dayung sampan...!
Minyak masak naik  -  jangan menggoreng.....jangan menumis.... semua rebus-rebus je!!!!
Bil elektrik naik  -  pakailah lilin..... yang dok kat kampung tu, buat jamung, letak kat tiang rumah (mcm dlm filem dulu-dulu tu)!!!!
Tol naik  -  buatlah jalan sendiri..!!!
Ayam naik   -   makan la itik, angsa....burung unta.... burung punai..!!!!!!!!!!!
Gula naik  -  bancuh air pakai gula merah!!!! 
Harga barang keperluan dapur naik  -  jangan masak..!!!!!!!!!!!!!!!!

MUDAH je rupanya jadi MENTERI KABINET ni.....!!!!!!!

No comments: