Sunday 14 October 2012

SAYA CUMA MENYATAKAN PENDAPAT BERASASKAN ILMU DAN KEBIJAKSANAAN


Saifuddin Abdullah

SHAH ALAM - Datuk Saifuddin Abdullah menafikan beliau menyokong jutawan spekulator mata wang, George Soros ataupun Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sebagaimana didakwa segelintir beberapa pihak, sebaliknya hanya memberi pendapat dari perspektif politik baru.


"Saya bukan sokong  Soros atau Suaram. Saya tak membela Soros atau Suaram. Saya cuma menyatakan pendapat dari perspektif politik baru iaitu politik yang berasaskan ilmu dan kebijaksanaan.

"Politik kita terlalu adversarial, sehingga menimbulkan permusuhan sesama sendiri," kata Ahli Majlis Tertinggi Umno ini kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Beberapa pihak dari Umno dan pro-Umno mengecam pendirian beliau secara terbuka dan juga menerusi Twitter dan laman sosial siber ekoran kenyataan pertengahan minggu lalu.

Antaranya, Mursyidul Am Kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim, Muhammad Zahid Md. Arip berkata, Saifuddin tidak wajar mengamalkan politik 'makan keliling' dengan mengeluarkan kenyataan seolah-olah mempertahankan Suaram, yang didakwa menerima dana daripada Soros - penyangak mata wang berbangsa Yahudi.

Muhammad mendakwa Saifuddin kini mencari jalan selamat dengan bersikap liberal demi kepentingan politik peribadi.

Beliau juga membangkitkan persoalan kemungkinan kenyataan itu menunjukkan Saifuddin yang diberi peluang berada dalam Kabinet tidak yakin Umno dan Barisan Nasional (BN) akan kekal berkuasa pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

''Kenyataan Saifuddin yang mengelirukan itu boleh diibaratkan seperti api dalam sekam yang sebenarnya mengundang bahaya kepada perjuangan Umno dan BN sekarang.

Malah katanya, beliau percaya Saifuddin kini membeli 'insurans nyawa' daripada pembangkang dengan menonjolkan beliau sebagai pemimpin liberal.

Saifuddin sebelum ini dipetik berkata, serangan dijalankan BN ke atas Soros, berpotensi "memakan diri sendiri" kelak.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui ada bertemu dengan Soros dua tahun atas permintaan jutawan itu.

Muhammad Zahid menegaskan, sebagai seorang pemimpin Umno, Saifuddin perlu mempertahankan sebarang usaha memfitnah Najib yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN.

Mengulas lanjut, Saifuddin berkata, "kita perlu tingkatkan diskusi politik ke tahap yang lebih tinggi."

Katanya, dari segi strategi kempen BN pula, PRU13 banyak bergantung pada golongan pertengahan, yang terdiri daripada pengundi muda, profesional dan kelas menengah.

"Menurut kajian-kajian, mereka 30 peratus daripada pengundi; menilai dari segi artikulasi idea dan dasar; tak minat serangan-serangan politik yang keterlaluan.

"Mereka faham politik ada bidasan dan serangan, tapi mereka tak suka bila ia keterlaluan seperti serangan peribadi dan menghukum di khalayak sebelum didapati bersalah secara perundangan," katanya.

SH 14/10/12

No comments: