Friday 10 August 2012

{FOTO} ATLET HEBAT : BERPUASA TAPI MAMPU MENANG EMAS OLIMPIK....!!!


Atlet warga Britain yang berasal dari Somalia iaitu Mohammad Farah atau lebih dikenali dengan gelaran Mo Farah telah memenangi pingat emas acara larian 10,000 meter di Olimpik London 2012. Mo Farah berkata“Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan”.







LONDON – Mo Farah mencipta sejarah baru apabila beliau mampu meraih juara marathon 10,000 meter lelaki...kelmarin walau ketika itu beliau sedang berpuasa .   Pelari keturunan Somalia itu meraih pingat emas dengan merekodkan kepantasan  27 minit 30.42 saat. Adapun pingat perak diraih pelari AS, Galen Rupp dan pingat perunggu diperolehi Tariku Bekele dari Ethiopia.

Puluhan ribu penonton yang memadati Olympic Stadium, London, bersorak gembira menyambut prestasi atlet tuan rumah tersebut.

Ianya adalah kerana pencapaian Farah itu merupakan prestasi tertinggi Great Britain di persada Sukan Olimpik.   Dia mengungguli dua atlet Great Britain sebelumnya, Mike McLeod dan Liz McGolgani yang merebut perak Olimpik 1984 dan 1988.

“Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan. Itu cukup menyulitkan saat saya harus berlatih keras,” ujar Farah. “Tapi saya tetap melakukannya. Hal itu berfungsi sebagai kontrol diri.”

No comments: