Tuesday 7 August 2012

ATHLET TANPA KAKI ADALAH PELARI TERPANTAS....


Pistorius pelari terpantas tanpa kaki 
Pistorius (kiri) akan bersaing dalam acara 4x400 meter Khamis ini.

MESKIPUN tersingkir daripada acara 400 meter lelaki suku akhir, Oscar Pistorius tetap akan menjadi bualan apabila menjadi atlet paralimpik pertama yang bersaing di Olimpik London.

Digelar 'blade runner' ataupun pelari terpantas tanpa kaki, atlet Afrika Selatan yang menggunakan kaki palsu yang diperbuat daripada fiber karbon menamatkan perlumbaan di kedudukan kelapan dengan catatan masa 46.54s.

Memegang rekod dunia bagi kategori paralimpik T44 dalam acara 100, 200 dan 400 meter, dan akan kembali ke gelanggang sama untuk mempertahankan pingat emas yang dimenanginya di Paralimpik Beijing 2008, Pistorius turut bersaing dalam acara 4x400 meter Khamis ini.

Terkenal dengan sikap tidak mudah mengalah terutama dalam mempertahankan haknya kepada Persekutuan Olahraga Antarabangsa (IAAF) bagi bertanding dengan atlet lain di Olimpik, Pistorius kini menjadi sumber inspirasi atlet Olimpik terutama juara 400m dunia, Kirani James dari Grenada yang turut memberikan penghormatan kepadanya selepas perlumbaan semalam.

Menjadi tumpuan di Olimpik London ketika ini, Pistorius bagaimanapun enggan dianggap sebagai atlet berkecuali. Sebaliknya mahu di nilai sama seperti atlet lain yang bertanding.

No comments: