Tuesday 17 July 2012

CABAR DIRI SENDIRI DI LALUAN JALAN TEBING PALING BAHAYA DI DUNIA...!!!

Laluan tebing yang paling berbahaya di dunia ini terletak di Sepanyol yang bernama El Caminito Del Rey. Jalan tebing yang merupakan jalan setapak ini hanya mempunyai lebar 1 meter dan menempel di tebing setinggi 100 meter. Jika pejalan kaki tergelincir, maka nyawapun melayang!

Meski berbahaya, jalan setapak yang banyak terputus ini menarik minat ramai traveler pemanjat tebing. Mereka punya cukup keberanian untuk menjajal area berbahaya namun bersejarah ini.

Pada tahun 1901, sebuah hidroelektrik sedang dibina dan pekerja-pekerja memerlukan jalur sambungan antara air terjun Chorro dan air terjun Gaitanejo. Maka dibina jalan setapak yang menggantung di ketinggian 100 meter. Pada 1921, Raja Alfonso XIII menapaki jalan tersebut untuk melihat perasmian Waduk Conde del Guadalhorce.



Semenjak dilalui Sang Raja, jalan setapak tersebut dinamakan El Caminito del Rey. Dalam bahasa Inggeris, nama tersebut bererti King 's Little Pathway atau Jalan Setapak Raja. Namun semenjak pembangunan hidroelektrik tersebut selesai, jalur tersebut pun mulai terabaikan.

Hasilnya, beberapa bahagian jalan mulai terputus. Malah ada beberapa bahagian jalan yang tinggal menyisakan rangka besi. Eksotisnya pemandangan dari atas sana dan menantangnya laluan tersebut membuat para pecinta sukan panjat tebing malah tertarik. Mereka boleh menyusuri laluan tersebut dengan kelengkapan panjat tebing yang lengkap.

Ada kalanya mereka harus jalan menempel dengan dinding tebing dan dengan mengaitkan tali ke tebing tentunya. Mereka boleh jalan santai di bahagian yang masih baik. Jalur ini mempunyai lebar 1 meter, panjang jalan mencapai 3 km dan mempunyai cerun 45 darjah.

Sebelum tahun 2000, sempat terjadi beberapa kemalangan serius yang kemudian membuat jalur ini ditutup untuk umum. Namun kini sudah mulai kembali dibuka sambil menunggu pengubahsuaian pembaikan laluan yang akan diselesaikan oleh kerajaan tempatan.



Kredit  to :  tabekpuang

No comments: