Monday 4 April 2016

PENCULIKAN DI PERAIRAN SABAH MAKIN MENJADI-JADI SEMENJAK NURUL IZZAH JUMPA JACEL KIRAM ???

Alice-Mp-DAP

Portal berita milik Yahudi, Malaysiakini melaporkan salah seorang daripada empat rakyat Malaysia yang diculik di perairan Semporna, Sabah malam semalam merupakan sepupu kepada Ahli Parlimen Lanang Alice Lau Kiong Yieng dari DAP.


Menurut laporan protal itu, dua lagi mangsa yang diculik, Wong Teck Pang dan Wong Teck Chi, adalah saudara-mara Lau dari Sibu, manakala mangsa keempat, Wong Hung Song merupakan rakan mereka.

Bimbang akan nasib suadara-maranya yang ntah hidup atau mati itu, Alice telah mengearahkan Ketua DAP Sarawak dan Ahli Parlimen Kuching Chong Chieng Jen, supaya membuat usul tergempar esok di Parlimen.

Menurut Chong, usul tergempar tersebut hanya boleh dibahaskan pada lusa kerana mengikut peraturan mesyuarat, setiap usul terggempar hendaklah dikemukakan kepada speaker sehari sebelum diabahaskan 

Tambah beliau, sekiranya usul tersebut melibatkan kepentingan awam dan menepati tiga kriteria yang ditetapkan, barulah usul itu dibahaskan.

Insiden penculikan yang berlaku di Sabah semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini selepas pertemuan  Nurul Izzah dengan anak perempuan kepada ketua Pengganas Sulu, Jacel Kiram pada awal November tahun lepas.

Banyak pihak mempercayai bahawa kes-kes penculikan yang berlaku di Sabah bukan sahaja bermotifkan dendam tetapi juga konspirasi terancang pihak tertentu yang cuba mewujudkan keadaan tidak tenteram di kalangan rakyat dengan tujuan untuk memberi tekanan kepada Kerajaan Malaysia.


SUMBER

No comments: